15 februari, 2012

Troll - Jimmy Dean

Några av mina tidigaste barndomsidoler var tjejgruppen Troll från Falun. De är mest kända för sin hitsingel "Jimmy Dean" från 1989, som skrevs av inga mindre än Tim Norell, Ola Håkansson och Alexander Bard, Sveriges svar på Stock Aitken Waterman.

Min några år äldre kusin Rebecca brukade dansa till låten tillsammans med sina kompisar och jag minns att jag tyckte de var så coola! Det kanske var då mitt intresse för 80-talspop och disco började?

Gruppens båda album "Troll" (1989) och "Put Your Hands In The Air" (1990) går att köpa på iTunes. De finns även på Spotify. Musiken är en härlig blandning av glad pop och eurodico à la Ankie Bagger och Lili & Susie.

Jag har även startat upp en officiell sida på Facebook tillsammans med några av tjejerna från gruppen. Gå gärna med i den!