22 september, 2009

Recension: Tomb Raider: Anniversary (2007)

Jag har precis klarat ut "Tomb Raider: Anniversay" till Nintendo Wii och jag vill redan ha mer av den sexiga Lara Croft! Spelet släpptes 2007 och är en remake av originalet "Tomb Raider" från 1996 med bättre grafik och gameplay anpassad till Nintendo Wii.

I spelet tar man kontrollen över den brittiska arkeologen Lara Croft som klättrar, kastar och skjuter sig fram genom historiska tempel, grottor och pyramider i jakten på Scion, ett antikt värdeföremål. Jag har alltid gillat äventyrsspel med historisk anknytning så "Tomb Raider"-spelen passar mig utmärkt.

Man blandar hypermoderna Lara med forntida miljöer som alla är oerhört vackra och intressanta. Då och då dyker det även upp fiender som Lara måste övervinna med sina vapen. Trots det så vill jag inte kalla detta för ett renodlat actionspel. Det är blandingen av action, äventyr och historia som gör spelet så intressant.

Grafiken är mycket bättre än väntat och det finns gott om pussel och bonusmaterial som gör spelet värt att spelas om flera gånger. Det enda negativa jag kan komma på är att kameravinklarna ibland är lite röriga, men man vänjer sig rätt snabbt. Kontrollerna kan också kännas lite komplicerade i början. I övrigt så är "Tomb Raider: Anniversary" definitivt ett av de bästa spelen jag någonsin har spelat.

Efter att ha spelat i bara några timmar så känner man sig nästan som Lara Croft. Min enda erfarenhet av "Tomb Raider" innan detta spel var toppenfilmerna med Angelina Jolie i huvudrollen. Nu är jag helt fast och ser redan fram emot nästa utgåva i serien. Lara Croft är som en kvinnlig Indiana Jones, fast mycket coolare, och snyggare.



Spana gärna in mina övriga recensioner.