17 juni, 2009

Recension: The Blair Witch Project (1999)

Året var 1999 och skräckfilmen "The Blair Witch Project" gjorde succé på biografer världen över. Filmen handlar om filmstudenterna Heather Donahue, Joshua Leonard och Michael C. Williams som 1994 beger sig ut i Black Hills-skogen för att göra en dokumentär om legenden om Blairhäxan. Studenterna återvänder aldrig och ett år senare hittas deras videoband, som utgör själva filmen.

Då "The Blair Witch Project" hade premiär så marknadfördes den till största del på Internet, som en sann berättelse. På den officiella hemsidan kunde man läsa Heathers upphittade dagbok, se polisens bilder från brottsplatsen, se nyhetsinslag om filmstudenternas försvinnande och mycket annat som antydde att filmen var äkta. Skådespelarna lånade till och med ut sina riktiga namn till karaktärerna.

"The Blair Witch Project" är enligt mig en av de mest skrämmande filmerna genom tiderna. Filmen har parodierats flera gånger och vissa påstår att den är tråkig. De kunde inte ha mer fel. Den skakiga filmningen med handkamera ger filmen en dokumentärliknande känsla, och ryktet om att det man ser verkligen har hänt bidrar det till att filmen känns äkta. Skådespelarnas improviserade dialog är ännu en bidragande faktor.

Det är sant som man säger att det man inte ser är mer skrämmande än det man ser. Jag blir sällan rädd för skräckfilmer, jag är rätt avtrubbad nu för tiden. Men än i dag så kan jag inte låta bli att få rysningar av "The Blair Witch Project", trots att jag har sett den så många gånger. Och trots att jag vet att storyn är påhittad så köper jag den helt och hållet varje gång jag återupplever den.



Spana gärna in mina övriga recensioner.