19 juni, 2009

Säg vad du tycker

Något jag verkligen ogillar är personer som inte kan säga vad de tycker om en, utan istället kommer med små hintar i hopp om att man själv ska lista ut vad de har problem med.

Om jag sårar någon så vill jag veta det så att jag har en chans att eventuellt be om ursäkt eller förklara min version av det hela. Men jag kan inte läsa tankar och jag är inte heller intresserad av att spela barnsliga spel.

Folk sårar väldigt sällan andra med flit och om man då inte är rak och tar upp det med personen ifråga så kan man inte heller förvänta sig en förändring. Det säger sig självt.

Ibland kan det vara svårt att säga vad man tycker, det vet jag, men då tycker jag inte heller att man har rätt att komma med hintar och försöka ge personen i fråga dåligt samvete. Det är orättvist och nästintill manipulativt.

Självklart är man ibland rädd för att vännen ska bli arg om man säger vad man tycker, men då kanske man ska ta sig en funderare på hur bra vänskapen egentligen är. Riktiga vänner kan säga till varandra och diskutera problem när de uppstår.

Det gäller att ta sig i kragen och klämma ur sig orden. Det är oftast lättare än vad man tror och så slipper man problem med skitsnack och utdragen oro. Så om någon tycker att jag har sårat dem så får de faktiskt säga det till mig personligen. Det är det enda rätta.