08 juni, 2009

Dumpar vännerna för kärleken

Det är härligt med kärlek, men finns det något tråkigare än personer som glömmer bort sina vänner så fort de blir kära? Det är tyvärr vanligt att vissa slutar höra av sig och inte kan göra någonting utan att partnern är med.

Självklart ska man unna sina vänner att bli kära och självklart ska man kunna umgås med partnern ibland, men det får inte gå till överdrift. Man måste kunna variera lite för att hålla liv i vänskapen.

Det är av omtanke jag skriver det här. Många kastar sig in i förhållanden och lägger all fokus på sin partner, det är nästan så att de tappar sin egen identitet och inte kan leva utan den andra.

Jag lägger mig inte i folks privatliv men jag vet av egen erfarenhet att det är farligt att glömma bort sig själv. Därför vill jag dela med mig av några råd. Att leva för kärleken är väldigt fint, men man bör leva för sig själv också!

Jag tycker absolut inte att man ska gå in i ett förhållande med inställningen att det kommer att ta slut en dag, men man bör vara medveten om att risken tyvärr alltid finns. Och då är det bra att inte ha hängt upp hela sitt liv på en enda person.

Jag tror att det ofast handlar om låg självkänsla, att man blir så glad över att vara kär att man är villig att göra allt för sin partner. Kanske är man rädd för att bli dumpad om man lägger tid och energi på annat också?

Jag tror snarare att resultatet blir det motsatta. Ett förhållande håller oftast längre om man har ett eget liv också och inte är tillsammans hela tiden. Att ibland få lite distans kan göra under för kärleken.

När förhållandet tar slut så kommer dessa personer oftast krypandes tillbaka och vill bli tröstade. Då duger vännerna. Mitt råd till alla nykära är att lägga lika mycket energi på sina vänner, för relationen till dem är precis lika viktig.

Jag vill förtydliga att jag inte försöker predika. Jag är inte bitter utan vill bara ge några råd. Jag älskar att vara kär och jag tycker självklart att det är viktigt att lägga lika mycket fokus på sin partner.

Jag vet också att det ibland kan vara lätt att glömma omvärlden då man är kär. Men jag har erfarenhet av vänner som helt har glömt bort mig när de fått en partner, vilket inte håller i längden.