03 februari, 2007

Melodifestivalen 2007 - Deltävling 1

Äntligen är cirkusen i gång igen! Melodifestivalens turné gör livet till en fest, även om långt ifrån alla låtar är bra. Kristian Luuk var bra som programledare och pausunderhållningen, i form av en musikalisk följetång, fungerade också rätt bra. Anna Book och Tommy Nilsson gick direkt till final medan Elin Lanto och Uno & Irma gick till Andra chansen.

Här nedanför ser ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt. Kom ihåg att smaken är som baken!

1. Andreas Lundstedt - Move: Hård disco med åttiotalssynthar och elektriska trummor. I love it! Andreas bjöd dessutom på en riktig show. Tyvärr räckte det inte hela vägen och Andreas åkte ut i första gallringen. Jag tror att den här typen av modern dancepop är för svår för svenska folket. Jag är dock glad över att ha hittat ännu en härlig låt att ha i min discosamling.

2. Elin Lanto - Money: Att låttexten påminner lite om ABBA:s är inte konstigt. Men utöver texten har låten ingen som helst likhet med ABBA:s musik, även om vissa verkar tycka det. "Money" är en skön och tuff poplåt som påminner om Elins singel "I Can Do It (Watch Me Now)". Jag gillar den mycket och tror att den kan bli en gayfavorit. Lägg till ett par coola dancemixar på singeln när den släpps och den blir succé!

3. Sofia Berntson - Hypnotized: Det är lite trist när man härmar låtar som nyligen har vunnit Eurovision Song Contest. "Hypnotized" låter som en uppföljare till Helena Paparizous "My Number One". Men bortsett från det är "Hypnotized" en riktigt trevlig poplåt. Jag föredrar dock Oscar Holters remix från maxisingeln.

4. Anna Book - Samba Sambero: Jag är glad att Anna Book har fått den comeback hon så länge längtat efter. Efter "Let's Dance" förstod de flesta att Melodifestivalen var nästa steg. Kvällens framträdande var väldigt fint och Anna sjöng bäst av alla. "Samba Sambero" är dock för mycket samba och dansbandsschlager för mig, vilket drar ned betyget.

5. Andersson & Gibson - Anything But You: När jag hör den här låten ser jag framför mig en lugn trubadurkväll på ett mysigt kulturcafé. Både Aleena Gibson och Stefan Andersson har bra sångröster, och trots att låten är rätt seg finns det något som håller intresset vid liv. "Anything But You" är en soft och finstämd ballad men definitivt ingen vinnarlåt.

6. Tommy Nilsson - Jag Tror På Människan: Det är kul att Tommy Nilsson är tillbaka, även om hans musik inte tilltalar mig. Men han är en duktig sångare. "Jag Tror På Människan" är en typisk Tommy Nilsson-låt som inte bjuder på något nytt. En eloge till Tommy för att han kör sin grej i alla fall. Jag har dock aldrig förstått poängen med sega ballader i Melodifestivalen.

7. Uno & Irma - God Morgon: Sömnpiller!

8. Addis Black Widow - Clubbin': Varje festival måste ha ett fiasko. 2005 var det Group Avalon, 2006 var det The Elephantz och i år var det Addis Black Widow. Var de seriösa? Det kändes som om de försökte sjunga tio olika tonarter på samma gång och resultatet blev falskt som fan. Jag vet inte om det berodde på nervositet eller inte, men illa lät det i alla fall.