25 februari, 2007

Melodifestivalen 2007 - Deltävling 4

Efter förra veckans starka startfält hade jag stora förväntningar för lördagen. Men den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen var ingen höjdare. Det var rätt ont om bra låtar helt enkelt. Sarah Dawn Finer och Andreas Johnson gick direkt till final, medan Sanna Nielsen och Magnus Uggla gick till Andra chansen.

Här under ser ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst i mitt tycke. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Verona - La Musica: Veronas framträdande var inte så starkt sångmässigt, men låten "La Musica" är en underbar dancelåt som får mig att tänka på åttiotalets italodisco. Jag förstod att de inte skulle gå vidare, men jag gillar den i alla fall.

2. After Dark - (Åh) När Ni Tar Saken I Egna Händer: En discoschlager om onani. Kan det bli bättre? Christer Lindarw är inte världens bästa sångare men han vet hur man bjuder på en show. Dessutom är "(Åh) När Ni Tar Saken I Egna Händer" en rolig låt med ett skönt beat. Jag blev besviken när det inte gick vidare i lördags. Men jag älskar SoundFactorys remixar av låten.

3. Sanna Nielsen - Vågar Du, Vågar Jag: Denna låt är inte speciellt nyskapande. "Vågar Du, Vågar Jag" känns klyschig, men den har ändå något som fångar mitt intresse. Sanna Nielsen är en väldigt duktig sångerska. Kul att den gick till Andra chansen. Jag föredrar dock SoundFactorys remix från maxisingeln.

4. Sarah Dawn Finer - I Remember Love: Sarah hade helt klart kvällens bästa sångröst! Tyvärr är låten "I Remember Love" lite för seg för mig. Jag ser dock fram emot Sarahs kommande alster, för talang, det har hon!

5. Emilè Azar - Vi Hade Nå't: Debutanten från Sandviken gjorde ett helt okej framträdande i lördags. Hans röst var lite skör men det berodde nog mest på nervositet. "Vi Hade Nå't" är ingen vinnare, men helt okej R&B-pop.

6. Magnus Uggla - För Kung Och Fosterland: Magnus Uggla är Magnus Uggla. Varken mer eller mindre. "För Kung Och Fosterland" låter precis som alla hans andra låtar och inte ens texten känns unik. Trots det lyckades Magnus ta sig till Andra chansen, vilket kändes helt okej. Det här är nog ingenting jag kommer att lyssna på igen efter festivalen, men Magnus är underhållande.

7. Andreas Johnson - A Little Bit Of Love: Alldeles för akustiskt och tråkigt för min smak. Andreas har en bra sångröst, men jag hade hellre sett After Dark ta hans finalplats.

8. Caroline af Ugglas - Tror På Dig: Förlåt, men jag har så svårt för Carolines röst. Det går inte alls hem hos mig.