16 februari, 2007

Utseendefixering och homofobi

Efter mitt blogginlägg om TV400:s nya satsning "Snyggast I Klassen" hörde väldigt många av sig till TV4 och protesterade. Nu har Christer Andersson, producent för programmet, svarat på kritiken. Personligen tycker jag inte att hans svar är tillräckligt bra, det är bara en lam bortförklaring: "Utseendemedvetenhet har alltid funnits och kommer antagligen alltid att finnas, med eller utan 'Snyggast I Klassen'".

Det verkar alltså som om TV400 kommer att visa programmet trots protesterna. Jag tänker i alla fall INTE titta och jag hoppas att fler bojkottar programmet. Det är enda sättet att få det nedlagt. Inga tittare, inget program.

Förresten, har ni läst om NBA-stjärnan Tim Hardaway och hans homofobiska uttalanden? Den amerikanska basketspelaren sa i en radiointervju: "Jag hatar homosexuella. Jag låter folk veta att jag inte gillar homosexuella. Jag tycker inte om att vara i närheten av homosexuella."

Jag bryr mig inte ett dugg om basket men jag blir självklart upprörd när jag läser att folk fortfarande har så hatiska åsikter om homosexuella. Det är jättebra att NBA tar sitt ansvar och visar att de inte samarbetar med folk som uttrycker sig homofobiskt och rasistiskt i media. Tim Hardaway, du får tycka vad du vill, men håll ditt hat för dig själv!