18 februari, 2007

Melodifestivalen 2007 - Deltävling 3

Den tredje deltävlingen av Melodifestivalen var den starkaste hittills. Hela showen kändes professionell. För en gångs skull slapp man skämmas över falsksång. Alla gjorde bra ifrån sig. Måns Zelmerlöw och Sebastian Karlsson gick direkt till final, medan Sonja Aldén och Nanne Grönvall gick till Andra chansen. En stor besvikelse var dock att Magnus Carlsson slutade som femma.

Här nedanför ser ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Magnus Carlsson - Live Forever: Fantastiskt! Artister som inte kan sjunga brukar försöka dölja det genom att dansa en massa. Detta gäller inte Magnus Carlsson. Det hände inte så mycket på scenen när han uppträdde, men har man en så bra röst så behöves det inte. Låten "Live Forever" är en discolåt med åttiotalskänsla, som en blandning mellan A-ha, Bosson och Alphaville. Det är en skandal att han inte gick till final.

2. The Attic Feat. Therese - The Arrival: Sist Therese Grankvist ställde upp i Melodifestivalen kallade hon sig Drömhus och sjöng låten "Stjärna På Himmelen". Nu är hon tillbaka tillbaka i festivalen tillsammans med housegruppen The Attic. "The Arrival" är en underbar blandning av disco, house och pop. Framträdandet var väldigt coolt och när Therese snurrade runt på en gigantisk CD-skiva, i bästa Kylie Minogue-anda, fick jag en ögonorgasm. Jag ser fram emot singelsläppet!

3. Måns Zelmerlöw - Cara Mia: Jag blev imponerad av Måns i lördags. Han sjöng bra, dansade bra och hade en bra låt. Han var värd en finalplats, även om jag hellre hade sett den gå till Magnus Carlsson. "Cara Mia" är en klassisk discoschlager, vilket det tyvärr har varit ont om i årets festival. Jag läste att Måns är skåning. Varför pratar han inte skånska när han blir intervjuad? Det är ju så sexigt.

4. Nanne Grönvall - Jag Måste Kyssa Dig: När jag hörde att Nanne Grönvall skulle vara med i Melodifestivalen blev jag jätteglad. Jag tycker att hon verkar vara otroligt trevlig, dessutom är hon väldigt talangfull. Men låten "Jag Måste Kyssa Dig" gjorde mig något besviken. Den påminner lite för mycket om hennes förra schlagerhit "Håll Om Mig". Jag gillar klubbremixen på maxisingeln.

5. Sonja Aldén - För Att Du Finns: Sonja deltog i Melodifestivalen förra året med den underbara poplåten "Etymon", då under artistnamnet Sonya. I år har hon en betydligt tråkigare låt. Trots detta räddas den av hennes tonsäkerhet. Dock påminner rösten lite för mycket om Shirley Clamps. Sonja skulle nog tjäna på att bara sjunga på engelska. "För Att Du Finns" är en fin ballad men den är ingen vinnarlåt.

6. MissMatch - Drop Dead: Jag är inte så förtjust i den här låten. Gruppen beskriver sitt sound som electrorock. Jag hade föredragit lite mer electro och lite mindre rock. Tjejerna sjöng helt okej live, men själva låten är inte tillräckligt originell. Jag hoppas att deras framtida låtar är lite bättre.

7. Sebastian Karlsson - When The Night Comes Falling: Denna rocklåt tilltalar mig ungefär lika mycket som The Arks bidrag, det vill säga inte mycket. Soundet är för akustiskt för min smak och det är under sådana låtar jag nervöst börjar bita på naglarna för att få tiden att gå. Sebastian är en duktig sångare dock.

8. Sheida - I Mina Drömmar: Det är charmigt med en låt som framförs på svenska, baluchiska och persiska. Idén är bra, men låten är inget för mig.