02 mars, 2008

Melodifestivalen 2008 - Deltävling 4

Den fjärde och sista deltävlingen av Melodifestivalen avgjordes i går och jag hittade ett par favoriter även denna vecka. Charlotte Perrelli och Linda Bengtzing gick direkt till final medan Nordman och Sibel gick till Andra chansen. Jag hade dock velat byta ut Nordman mot Calaisa eller Daniel Mitsogiannis.

Här nedanför hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst i mitt tycke.

1. Charlotte Perrelli - Hero: Charlotte gör det igen! "Hero" är en störtskön discolåt med Kylie Minogue-aktigt sound och gårdagens framträdande var perfekt. Charlotte sjöng och dansade som den diva hon är och scenshowen fullkomligt exploderade tack vare hennes karisma och de tuffa laserstrålarna. Fabulous!

2. Linda Bengtzing - Hur Svårt Kan Det Va?: Linda har rösten, attityden och energin. Synd bara att "Hur Svårt Kan Det Va?" är en rätt platt låt. Visst, låten har det där typiska schlagersoundet som börjar bli allt mer sällsynt i Melodifestivalen, men den kommer inte alls upp i samma nivå som hennes tidigare tävlingsbidrag. Gårdagens framträdande var dock riktigt bra och jag tror att låten växer om man får höra den ett par gånger!

3. Daniel Mitsogiannis - Pame: Låten är skön, trots att den känns lite som ett försök att härma Måns Zelmerlöw. Refrängen passar inte riktigt ihop med verserna. Tyvärr föll Daniel på att sången stundtals lät falsk. Men troligtvis berodde det på nervositet och jag hade gärna sett Daniel i Andra chansen.

4. Sibel - That Is Where I'll Go: Sibel slog igenom i "Idol 2005" och visade i går vilken underbar röst hon faktiskt har. Powerballaden "That Is Where I'll Go", som inte är så catchy som man hade hoppats, räddas av Sibels magiska framträdande och fantastiska röst.

5. Calaisa - If I Could: Tjejerna i Calaisa sjunger väldigt bra. Problemet är bara att deras finstämda låt "If I Could" är lätt att glömma bort. Gårdagens framträdande var bra, men inte tillräckligt för att lyfta låten.

6. Fronda - Ingen Är Så Glad Som Jag: Jag gillar inte hiphop, men Fronda var i alla fall bättre än Nordman och Niklas Strömstedt.

7. Nordman - I Lågornas Sken: Nordmans musik tilltalar mig inte alls. Dessutom gick deras scenshow ut på att bränna en häxa på bål. Är det underhållning?

8. Niklas Strömstedt - För Många Ord Om Kärlek: Det är inget fel på Niklas Strömstedts röst, men hippiepoplåten "För Många Ord Om Kärlek" är för seg för min smak.