16 mars, 2008

Melodifestivalen 2008 - Final

Jag är glad över att Charlotte Perrelli vann Melodifestivalen även om jag tycker att BWO, som blev trea, är snäppet bättre. Tvåa kom söta Sanna Nielsen som blev folkets favorit. Mina tre favoriter i topp tre alltså. Jag hoppas att det går bra för Charlotte i Eurovision.

Här nedanför hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer tio är sämst i mitt tycke.

1. BWO - Lay Your Love On Me: Jag har sagt det förr och jag säger det igen: BWO skulle ha kammat hem hela Eurovision Song Contest med sin synthiga discolåt. Tyvärr blev det inte så, men jag har beställt singeln och kommer att spela sönder den på min iPod.

2. Charlotte Perrelli - Hero: Rätt låt vann, eller en av de rätta låtarna i alla fall. "Hero" växer mer och mer och jag får inte nog av det åttiotalsaktiga discobeatet. Charlotte sjöng som vanligt jättebra i går. Nu fattas bara en officiell clubremix av "Hero" så är jag nöjd.

3. Sanna Nielsen - Empty Room: Sannas perfekta framträdande gav mig gåshud och när hon nästan började gråta mot slutet av låten så gjorde jag detsamma. Jag tycker fortfarande att Sanna gör sig mycket bättre på engelska än på svenska.

4. Linda Bengtzing - Hur Svårt Kan Det Va? Linda var lika energisk som vanligt, men det räckte inte ända fram. "Hur Svårt Kan Det Va?" har vuxit väldigt sedan jag hörde den första gången, men låten är fortfarande inte tillräckligt stark för att vinna.

5. Sibel - That Is Where I'll Go: Nu har jag hört "That Is Where I'll Go" flera gånger, men kan fortfarande inte minnas hur den går. Det är INTE ett bra tecken. Sibel sjöng bra i går. Jag hoppas på att få se henne i Melodifestivalen igen framöver, fast med en bättre låt.

6. Amy Diamond - Thank You: Amy sjunger i vanliga fall riktigt bra, men i finalen lät det så där. Hennes röst kommer inte till sin fulla rätt i denna platta poplåt.

7. Rongedal - Just A Minute: Klämkäckt, energiskt, tråkigt.

8. Nordman - I Lågornas Sken: Jag klarar fortfarande inte av Håkans sångröst, men låten växer för varje lyssning. "I Lågornas Sken" är dock inget jag kommer att lyssna på efter festivalen.

9. Frida Feat. Headline - Upp O Hoppa: Jag är glad över att "Upp O Hoppa" kom sista plats. Frida och Headline är säkert jättetrevliga och allt, men deras musik är inget för mig.

10. Christer Sjögren - I Love Europe: Jag skulle vilja ha Christer som en låtsasmorfar för han verkar så himla mysig. Men hans musik klarar jag inte av.