06 mars, 2008

Solstollarna

Minns ni det barnprogrammet "Solstollarna" som förgyllde TV-rutan på åttiotalet? Minns ni karaktärer som Ulla-Bella sekreterare, Gösta, Hjördis och Skumberg? Den kultförklarade serien är än i dag väldigt populär, speciellt bland åttiotalsfanatiker som jag. Serien skapades av vännerna Per Dunsö och Ola Ström som även har gjort program som "Toffelhjältarna". De skrev dessutom musiken till serien samt spelade flera av karaktärerna. Säsong ett spelades in sommaren 1985 och säsong två 1987.

Jag minns att jag såg "Solstollarna" som barn, men eftersom jag är född 1984 mindes jag inte så mycket. Det var det först sommaren 2000 som jag verkligen fastnade för serien. Då kom jag över ett VHS-band som innehöll ett par avsnitt och blev helt tagen av de glamourösa kläderna och den fantastiska musiken. Jag tycker bäst om andra säsongen eftersom 1987 är mitt favoritår när det kommer till musik och mode. Då gästspelade även mina idoler Samantha Fox, Lili & Susie, Mandy Smith, Pernilla Wahlgren, Lena Philipsson och den fantastiska Britt Dahlén.

"Solstollarna" betyder mycket för de som var med på åttiotalet och för oss som önskar att vi hade varit med på den tiden. Som tur är finns en hel del klipp från serien utgivna på DVD. Vi är dock många som hoppas att SVT ska ge ut hela serien eftersom flera artistframträdanden inte finns med på DVD-filmerna.