23 mars, 2008

Tjejer älskar bögar

Jag har många gånger hört hört heterosexuella tjejer säga hur mycket de älskar bögar och att bögar är mycket snällare än heterokillar. Det är kul att de är homovänliga, men samtidigt känns det konstigt att bli dragen över en kam.

Jag får ofta mejl från tjejer som säger att de alltid har velat ha en bögkompis och att de vill bli vän med mig för att jag är "så himla cool". Visst blir jag smickrad, men ibland känns det som att min läggning är den enda anledningen till att de vill lära känna mig.

"Jag älskar bögar för ni är modeintresserade och klär er snyggt."

Snacka om fördomsfullt. Vissa bögar är trevliga och sociala medan andra är bitchiga och falska. Vissa är ömma och omtänksamma medan andra är avundsjuka och bittra. Vissa är maskulina andra är feminina. Det finns alltid undantag så att säga att man älskar bögar för att de är snälla är lite naivt.

Är alla heterosexuella killar intresserade av fotboll? Hatar alla feminister män? Är alla tjejer otekniska? Självklart inte! Varför skulle då alla bögar vara snälla och modemedvetna? Var gärna homovänlig, men försök att inte generalisera allt för mycket. Det är aldrig kul att bli dragen över en kam.