13 juli, 2009

Recension: I Know What You Did Last Summer (1997)

Efter att "Scream" hade väckt liv i skräckfilmsgenren 1996 följde en mängd ungdomsskräckisar med samma formula, bland annat "I Know What You Did Last Summer", eller "Jag Vet Vad Du Gjorde Förra Sommaren" som den kallades i Sverige.

Jag såg filmen för första gången som tonåring och än i dag betyder den väldigt mycket för mig. Den känns fortfarande modern trots att den hade premiär 1997. Filmen handlar om Julie James (Jennifer Love Hewitt) som tillsammans med sina vänner Helen (Sarah Michelle Gellar), Barry (Ryan Phillippe) och Ray (Freddie Prinze Jr.) av misstag råkar köra över en man på vägen hem från ett nationaldagsfirande.

Vännerna dumpar liket i skön och försöker gå vidare med sina liv men med en hård kamp mot skuldkänslorna. Men ett år senare börjar vännerna få brev med textraden: "Jag vet vad du gjorde förra sommaren". Någon bevittnade olyckan och denne någon har en vass krok som han inte drar sig för att använda.

"I Know What You Did Last Summer" har fått onödigt mycket skit från kritiker och har kallats för en "Scream"-klon. Visst känner man igen vissa saker från föregångaren men inte alls så mycket som många säger. Filmens manus är förresten skrivet av Kevin Williamson som även skrev manuset till "Scream". Kanske är det en anledning till att det finns vissa likheter. Williamson skrev även manus till TV-serien "Dawson's Creek" som spelades in i samma hamnstad som denna film.

"I Know What You Did Last Summer" är en riktigt snygg och påkostad slasherfilm som är allvarligare och mörkare än föregångaren. De fyra ungdomsstjärnorna i huvudrollerna är ett stort plus då de spelar riktigt bra och känns trovärdiga i de vackra miljöerna. Jag vill också ge ett plus till Bridgette Wilson i rollen som Helens bitchiga storasyster Elsa.

Jag rekommenderar denna film varmt till alla slasherfans och även uppföljaren "I Still Know What You Did Last Summer" som är precis lika bra som ettan!



Spana gärna in mina övriga recensioner.