20 november, 2009

Barndomshjältar: Princess Peach Toadstool

Jag tänker börja blogga om mina hjältar och förebilder från barndomen. Först ut är den söta prinsessan Peach Toadstool, eller prinsessan Flugsvamp som hon kallades i Sverige.

Hon dök upp för första gången 1985 i TV-spelet "Super Mario Bros." och har sedan dess medverkat i nästan alla spel i "Super Mario"-serien.

När jag fyllde tolv år så minns jag att jag fick "Super Mario Bros. 2" till NES och jag var så glad över att man äntligen kunde välja att spela som Peach, och inte bara Mario och Luigi.

Jag växte också upp med de animerade serierna från 80-90-talet, samt de underbara serierna i Nintendo-Magasinet där Peach också var min favorit. Jag brukade även rita mina egna "Super Mario"-serier och använde tidningarna som mall.

Så varför gillar jag Peach så mycket? En anledning är troligtvis att hon är en av få kvinnliga karaktärer i spelserien och jag har ju alltid föredragit kvinnliga karaktärer. Sedan spelade säkert hennes vackra kläder in, rosa är ju min favoritfärg till exempel.

Visst, Peach är lite av en stereotyp som bara väntar på att bli räddad. Men som barn brukade jag drömma om att också få vara en vacker prinsessa i rosa klänning, som blev kidnappad och sedan räddad av en manlig hjälte. Analysera det ni!

Foto: Nintendo