13 november, 2009

Bloggtroll, Internetmobbning och stalking

I dag såg jag en intressant diskussion i "Efter Tio" på TV4 där bland annat bloggaren Dominika Peczynski deltog. De pratade om blogghat och nätstalking. Tråkigt nog så förstördes diskussionen av att alla som vanligt pratade i mun på varandra, men det var i alla fall ett viktigt ämne som inspirerade mig till att skriva detta blogginlägg.

Dominika berättade bland annat om sitt "bloggtroll" (ett begrepp man ofta använder om folk som skriver elaka kommentarer i bloggar). Dominika har under en lång tid blivit stalkad av en man som har skrivit kränkade saker om både henne och hennes barn. Det gick till och med så långt att Dominika polisanmälde det. Tyvärr så lades ärendet ner, men jag tycker ändå att det var klokt att polisanmäla. Om fler gör det så leder det förhoppningsvis till att folk börjar ta detta på allvar.

Sedan sa Dominika något som jag själv känner igen mig i. Hon sa att hon i början blev väldigt ledsen, sedan blev hon arg och nu bryr hon sig inte längre, utan tycker istället synd om personen ifråga som lägger så otroligt mycket tid på att hata någon via nätet. Jag har själv tagit åt mig väldigt mycket av elakheter i bloggen, men nu för tiden väljer jag att vända andra kinden till.

Jag vägrar tillåta andra att göra mig ledsen och stjäla min energi. Mobbning säger ju alltid mer om mobbaren är om offret, det kommer man aldrig ifrån. Men att jag inte längre blir ledsen betyder inte att jag tolererar det! Jag har inga som helst problem med att polisanmäla grova trakasserier. Mobbning på Internet är precis lika allvarligt som i verkligen, vilket många tyvärr glömmer bort. Därför är det så viktigt att de som blir utsatta för nätmobbning inte håller tyst!

Sedan finns det ju även bloggare som ägnar sig åt mobbning, inte bara läsare, och det är lika illa det. De diskuterade bland annat bloggaren Kissie i programmet, men eftersom jag aldrig har läst hennes blogg och inte heller planerar att göra det så kan jag inte uttala mig om det. Hursomhelst så tycker jag att det är skrämmande att det nästan har blivit trendigt med hat och mobbning i bloggvärlden. Förhoppningsvis så genomskådar folk det istället för att bli ledsna.

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com