04 mars, 2007

Melodifestivalen 2007 - Andra chansen

Jag är så besviken över hur usel Andra chansen var i lördags. Och då syftar jag inte på artisterna utan på upplägget. Var de verkligen tvungna att uppträda med låtarna mer än en gång, samt ha så många snabbgenomgångar? Det blev tjatigt och jag var tvungen att gå ifrån TV:n på grund av tristess. Jag hoppas att SVT ändrar Andra chansen till nästa år. De som gick till final var Sanna Nielsen och Sonja Aldén.

Här nedanför hittar ni min topplista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer åtta är sämst. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Jessica Andersson - Kom: Jessicas discolåt har vuxit mycket sedan första lyssningen. Trots att Jessica var förkyld i lördags så gjorde hon ett bra framträdande. Helt klart kvällens bästa framträdande med en av Sveriges bästa sångerskor. Synd bara att hon inte gick till final.

2. Elin Lanto - Money: Jag var nära att ge Elin och Jessica delad förstaplats ,men Jessica knep den eftersom hon har en starkare sångröst. "Money" är fortfarande lika bra som när jag hörde den första gången och hela numret var snyggt. Extra kul var det att se min gamla skolkamrat Martin dansa bakom Elin.

3. Sanna Nielsen - Vågar Du, Vågar Jag: Schlagerlåten "Vågar Du, Vågar Jag" har också vuxit sedan första lyssningen. Sanna gjorde lika bra ifrån sig i lördags som hon gjorde i deltävling fyra. Jag hoppas att det kommer att gå bra för henne i Globen.

4. Nanne Grönvall - Jag Måste Kyssa Dig: Detta blev slutet för söta Nanne i årets tävlinge, men hon kommer nog snart tillbaka. Jag hoppas att hon har en starkare låt nästa gång för "Jag Måste Kyssa Dig" är lite för platt för Melodifestivalen. Den har dock vuxit sedan första lyssningen även om den inte är i närheten av "Håll Om Mig".

5. Sonja Aldén - För Att Du Finns: Jag tycker det känns rätt bra att Sonja gick till final ändå. "För Att Du Finns" är den vackraste balladen i årets tävling och Sonja sjunger jättebra. Problemet är fortfarande att Sonja låter lite för lik Shirley Clamp.

6. Jimmy Jansson - Amanda: Jag var helt säker på att Jimmy Jansson skulle gå vidare till final, men är ganska glad över att han inte gjorde det. "Amanda" känns småtjatig och jag tycker att de andra förtjänade finalplatserna i stället.

7. Magnus Uggla - För Kung Och Fosterland: Det här är som sagt inte alls min stil, men Magnus är en duktig låtskrivare med ironiska texter som driver med svenska folket. Ingen vinnare dock.

8. Uno & Irma - God Morgon: Lika trist som sist.