18 maj, 2010

Arbetsförmedlingen gör folk sjukare

Jag vill ge dagens ris till Arbetsförmedlingen. Jag drar absolut inte alla över en kam, men allt för många som jobbar där är otrevliga och framstår som ointresserade av den arbetssökande. Vissa har inte ens läst läst på innan man kommer dit, vilket innebär att man återigen måste berätta hela sin livshistoria från början.

Är man till exempel sjuk så behöver man ju extra stöd när det kommer till jobbsökande, men detta ser man inte röken av på Arbetsförmedlingen. I stället möts man ofta av nonchalans som får en att må ännu sämre.

Jag vet att det inte är personalen som har hittat på dessa regler och jag förstår att tiden inte alltid räcker till. Men det är ingen ursäkt för att bete sig illa. Och det måste komma fram hur dåligt Arbetsförmedlingen sköter sig så att regeringen en gång för alla gör något åt det.

Nu har jag själv inte haft några personliga ärenden hos Arbetsförmedlingen på länge. Men då jag ofta följer med som moraliskt stöd ser jag konstant hur illa folk i min närhet behandlas, vilket gör mig både arg och ledsen.

Jag hoppas att det blir en förändring snart, för den människosyn som Arbetsförmedlingen och många andra myndigheter har i dag är skrämmande. Hur länge till tänker man sparka på de sjuka?