08 maj, 2010

Predikant vill bränna Gardell på bål

Jag läste precis en artikel om att predikant Holger Nilsson ska ha uppmanat Vetlandas invånare att bränna Jonas Gardells böcker på bål. Tydligen så anser han att Gardell är hädisk. Nu har jag varken läst Gardells böcker eller sett hans TV-program så jag har ingen åsikt alls om hans verk. Men att bränna någons böcker är bara barnsligt.

Är det bara jag som tänker på nazisterna när jag hör detta uttalande? Man behöver inte dela en människas åsikter, men att ta efter Hitlers bokbål framställer en bara som korkad. Hur kommer det sig att så många kristna har lätt för att döma andra människor? Ska inte religion handla om kärlek och respekt för sin omgivning?

Och nej, jag drar inte alla kristna över en kam. Jag är själv kristen, för er som undrar. Men jag är långt ifrån trångsynt och konservativ, något många kristna tyvärr är. Det är ingen hemlighet att det finns gott om skenhelighet inom kyrkan. Det är inte heller något man bör hålla tyst om.

Jag ber om ursäkt för den kvällstidningsinspirerade rubriken, jag kunde bara inte låta bli.