26 maj, 2010

Eurovision Song Contest 2010 - Semifinal 1

I går ägde den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2010 rum i Oslo. Här hittar ni min topplista över kvällens bidrag. Nummer ett är bäst och nummer sjutton är sämst, enligt min smak. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Hera Björk - Je Ne Sais Quoi (Island): Jag är helt kär i denna fantastiska eurodiscolåt! Hera är dessutom en brilliant sångerska. Jag hoppas på ett album med musik i samma stil.

2. Juliana Pasha - It's All About You (Albanien): Jag älskar detta! Underbar dancepop med 80-talssynthar, samt en läcker sångröst. Kan det bli bättre?

3. SunStroke Project & Olia Tira - Run Away (Moldavien): Bra modern dancepop. Lite dåligt uttal dock, och de borde ha skippat saxofonen.

4. Kristina - Horehronie (Slovakien): Det här gillar jag! Det känns väldigt Eurovision på något vis. Väldigt vackert framträdande dessutom.

5. Filipa Azevedo - Há Dias Assim (Portugal): Jag föll direkt för denna vackra ballad. Filipa har dessutom en fantastiska sångröst som påminner lite om Christina Aguilera.

6. Thea Garrett - My Dream (Malta): Söt Eurovisionballad, kanske lite förutsägbar men det funkar. Hon sjöng riktigt bra dock!

7. Tom Dice - Me And My Guitar (Belgien): Söt kille med en riktigt skön sångröst. Låten är dock ingen vinnare.

8. Malcolm Lincoln - Siren (Estland): Lite sött och charmigt på något vis, men definitivt ingen vinnare.

9. Milan Stanković - Ovo Je Balkan (Serbien): Söt kille med skön utstrålning. Jag har dock hört några av hans andra låtar och de är betydligt bättre än denna. Inte alls min stil.

10. Kuunkuiskaajat - Työlki Ellää (Finland): Det här är gulligt på något vis men inte riktigt min stil.

11. Giorgos Alkaios & Friends - Opa (Grekland): Det här är en rätt så kul låt med ett snyggt framträdande, även om det är på gränsen till att bli töntigt. Låten hade kunnat vara mer elektronisk.

12. 3+2 - Butterflies (Vitryssland): Inte ens Robert Wells kunde rädda denna trista låt. Första killen som sjöng lät för övrigt som grodan Kermit.

13. Peter Nalitch & Friends - Lost And Forgotten (Ryssland): Jag förstod inte riktigt humorn i detta bidrag. Låten var på tok för trist för min smak.

14. Aisha - What For? (Lettland): Låten i sig är helt okej men förstördes av den hemska falsksången. Jag skämdes verkligen för hennes skull.

15. Vukašin Brajić - Thunder And Lightning (Bosnien-Hercegovina): Killen sjunger helt okej men låten är för trist för att gå vidare.

16. Marcin Mroziński - Legenda (Polen): Bra sång men låten lyckas inte riktigt fånga mitt intresse.

17. Gjoko Taneski - Jas Ja Imam Silata (Makedonien): Gjoko har en bra sångröst men låten är riktigt trist. Och vad hade rapparen där att göra?

Bimbo Boy
www.bimboboy.com