19 maj, 2010

Högljudda barn på bibliotek

Jag älskar verkligen bibliotek. Jag har dock svårt att förstå varför många bibliotek saknar en ljudisolerad barnavdelning. Och innan jag får en massa elaka kommentarer så vill jag klargöra att jag inte alls har något emot barn! Jag drar inte heller alla över en kam.

Jag tycker att det är otroligt viktigt att barn får besöka bibliotek för att lära sig att läsa. Men det måste ju också finnas förståelse för folk som faktiskt kommer till ett bibliotek för att arbeta och behöver koncentrera sig. Många gånger vill ju barnen dessutom hellre leka istället för att läsa, och då finns det ju lekparker.

Jag tycker att barnavdelningen kunde vara i ett eget rum så att ingen blev störd. På biblioteket här i Sandviken finns det en övervåning där det är lite lugnare, men ibland hörs barnen ända upp eftersom barnavdelningen är helt öppen. Och ibland måste man ju av någon anledning sitta på nedervåningen.

Så fort man "kritiserar" barn blir det ramaskri, men missförstå mig inte, det är förstås inte barnen själva som är problemet, utan hur biblioteken ser ut. Och självklart står även jag ut med barnskrik i lagom doser. Barn ska absolut få ta plats, men det ska inte vara på bekostnad av alla andra.

Som sagt, jag älskar barn, men man måste också visa lite hänsyn för folk som vill ha arbetsro. Läs även Immanuels blogginlägg om samma ämne.

Bimbo Boy
www.bimboboy.com