27 maj, 2010

Eurovision Song Contest 2010 - Semifinal 2

Så var andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2010 avgjord. Jag är inte förvånad över att Sverige inte gick till final och jag är inte heller besviken. Men med tanke på hur dåliga förlorare många svenskar är kommer vi att få höra en massa gnäll om att det är lika bra att lägga ner tävlingen. Alla kan ju helt enkelt inte ha samma smak, och Sverige kan ju inte vinna jämt, eller hur?

Det var riktigt svårt att lista mina favoriter i kväll, det fanns så många jag gillade. Men här hittar ni min topplista över kvällens bidrag. Nummer ett är bäst och nummer sjutton är sämst, enligt min smak. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Miro - Angel Si Ti (Bulgarien): Vilken kanonlåt! Den börjar som en vacker ballad och övergår snabbt till en tuff dancelåt. Detta gillar jag verkligen!

2. Harel Skaat - Milim (Israel): De gör det igen! Israel lyckas nästan alltid ge oss magiskt vackra ballader. Söta Harel har en fantastisk sångröst.

3. Eva Rivas - Apricot Stone (Armenien): Bra sångröst, snyggt framträdande och en typisk Eurovisionlåt. Det här gillar jag!

4. Michael Von Der Heide - Il Pleut De L'or (Schweiz): Michael sjöng tyvärr inte så bra i kväll, han lät lite som Christer Björkman. Men den sköna synthpoplåten är en av mina favoriter i år. Jag håller mig dock till studioversionen.

5. Safura - Drip Drop (Azerbajdzjan): Väldigt professionellt framträdande! Låten är riktigt vacker och Safuras röst är inte att leka med.

6. Feminnem - Lako Je Sve (Kroatien): Grym sång! Jag älskade Feminnems låt "Call Me" i tävlingen 2005 och även denna Eurovisionballad lyckas fängsla mig.

7. Sofia Nizharadze - Shine (Georgien): Wow! Vilken röst! Denna vackra ballad förtjänade verkligen en finalplats.

8. Chanée & N'evergreen - In A Moment Like This (Danmark): Jag gillar melodin, den är charmig. Men jag har lite svårt för soundet. Det hela känns nästan på gränsen till dansbandsschlager.

9. Paula Seling & Ovi - Playing With Fire (Rumänien): Det här är en kul låt men jag har inte riktigt bestämt mig än för om jag tycker om den eller inte. Kanske hinner den växa till finalen.

10. Alyosha - Sweet People (Ukraina): Låten är helt okej men lite för platt. Ett stort plus för den fantastiska sångrösten!

11. Niamh Kavanagh - It's For You (Irland): Niamh har en väldigt vacker röst. Tyvärr så är låten lite för anonym.

12. Anna Bergendahl - This Is My Life (Sverige): Som ni redan vet så tycker jag att Anna har en fantastisk sångröst och karisma. Tyvärr så är hennes låt lite för trist för min smak. Definitivt ingen vinnarlåt.

13. Manga - We Could Be The Same (Turkiet): Inte riktigt min stil men ändå helt okej. Ett stort plus för sången!

14. Jon Lilygreen & The Islanders - Life Looks Better In Spring (Cypern): Söt kille med en vacker röst. Det räcker dock inte när man framför en småtråkig ballad.

15. InCulto - Eastern European Funk (Litauen): Det här är lite för töntigt för mig. Roligt? Lite kanske, men jag föredrar musik framför humor.

16. Ansambel Žlindra & Kalamari - Narodnozabavni Rock (Slovenien): Det här gillar jag inte alls. Låten var riktigt jobbig faktiskt!

17. Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-La-Lie) (Nederländerna): Det här är på tok för klämkäckt för mig. Riktigt pinsamt faktiskt.

Bimbo Boy
www.bimboboy.com