07 maj, 2010

Barn och homofobi

I dagarna såg jag en skolklass med barn i femårsåldern som var ute på promenad. Som vanligt gick eleverna två och två i en lång rad och höll varandra i hand. Även flera pojkar höll varandra i hand och det fick mig att tänka på det här med barn och homofobi. Om bara några år kommer de troligtvis inte att våga hålla en kille i handen.

Jag tror att barns homofobi kommer från vuxna. Allt för ofta hör man föräldrar säga åt sina barn, oftast söner, att inte bete sig på ett visst sätt, av rädsla för att barnen ska framstå som "bögiga".

Sådan inställning äcklar mig. Jag anser att barn ska få vara sig själva och inte tvingas in i förlegade könsroller.

Barn är väldigt ärliga, på gott och ont. De är dessutom rätt fördomsfria tills dess att föräldrar och andra vuxna lär dem annat. Jag önskar att vi vuxna kunde lära oss av barnen. Då kanske samhället skulle vara lite trevligare och mindre fördomsfullt.