30 maj, 2010

Eurovision Song Contest 2010 - Final

Eurovision Song Contest 2010 är över och vinnare blev Tysklands söta Lena med låten "Satellite". Det har varit en fantastisk tävling i år, med många riktigt bra låtar. Finalen var väldigt stark och det var inte lätt att lista mina favoriter då jag tyckte riktigt bra om de flesta bidragen.

Här hittar ni min topplista över kvällens bidrag. Nummer ett är bäst och nummer tjugofem är sämst, enligt min smak. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av de låtar jag inte redan har recenserat i semifinalerna.

1. Hera Björk - Je Ne Sais Quoi (Island)

2. Josh Dubovie - That Sounds Good To Me (Storbritannien): Som fan av Stock Aitken Watermans hits från 80-90-talet kan jag inte låta bli att gilla denna låt. Jag struntar i vad andra tycker, jag älskar verkligen europop som detta! Sången vad dock inte lika stark i finalen som på genrepet, men det gör mig inte så mycket.

3. Juliana Pasha - It's All About You (Albanien)

4. Eva Rivas - Apricot Stone (Armenien)

5. Safura - Drip Drop (Azerbajdzjan)

6. Harel Skaat - Milim (Israel)

7. Filipa Azevedo - Há Dias Assim (Portugal)

8. Sofia Nizharadze - Shine (Georgien)


9. Lena - Satellite (Tyskland): Första gången jag hörde detta var jag inte imponerad, men under finalen växte låten rejält. Lena har förresten en fantastiskt speciell sångröst och är en värdig vinnare!

10. SunStroke Project & Olia Tira - Run Away (Moldavien)

11. Paula Seling & Ovi - Playing With Fire (Rumänien)

12. Chanée & N'evergreen - In A Moment Like This (Danmark)

13. Alyosha - Sweet People (Ukraina)

14. Tom Dice - Me And My Guitar (Belgien)


15. Jessy Matador - Allez Ola Olé (Frankrike): Rätt kul partylåt som ger mig sommarkänslor. Det är dock ingen vinnarlåt. Men jag blev riktigt glad av hela numret.

16. Niamh Kavanagh - It's For You (Irland)

17. Milan Stanković - Ovo Je Balkan (Serbien)

18. Giorgos Alkaios & Friends - Opa (Grekland)

19. Didrik Solli-Tangen - My Heart Is Yours (Norge):
Jag har rätt svårt för musikalopera, det är inte riktigt min grej. Rösten lät lite risig i början men tog sig mot slutet.

20. Manga - We Could Be The Same (Turkiet)

21. Daniel Diges - Algo Pequeñito (Spanien): Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta. Sången var sådär. Låten var gullig på något vis men definitivt inget för mig.

22. Jon Lilygreen & The Islanders - Life Looks Better In Spring (Cypern)

23. 3+2 - Butterflies (Vitryssland)

24. Peter Nalitch & Friends - Lost And Forgotten (Ryssland)

25. Vukašin Brajić - Thunder And Lightning (Bosnien-Hercegovina)