18 oktober, 2007

Recension: Dannii Minogue - Neon Nights (2003)

Jag blir lika förvånad varje gång någon frågar mig vem Dannii Minogue är. Denna dancedrottning kanske inte är lika känd som sin storasyster Kylie, men hon är precis lika talangfull. Danniis album "Neon Nights" som gavs ut 2003 är ett av de bästa popalbumen någonsin och tillhör en av mina absoluta favoriter.

Soundet på skivan är synthig och åttiotalsinspirerad dancepop med starka refränger, sexiga texter och tuffa discobeats. Albumet sålde väldigt bra världen över och det gjorde även singlarna "I Begin To Wonder", "Put The Needle On It", "Don't Wanna Lose This Feeling" och "Who Do You Love Now?"

Det går knappt att beskriva hur mycket jag älskar "Neon Nights". Låtarna är väldigt starka, rentutav perfekta, och skulle alla fungera som singlar på egen hand. Undantaget är skivans enda ballad, "It Won't Work Out", som kräver ett par lyssningar för att uppskattas. Mina personliga favoriter utöver singlarna är "Creep", "On The Loop", "A Piece For Time" och "Push". De har alla det där härliga åttiotalsaktiga soundet jag älskar.

Håll utkik efter nyutgåvan av "Neon Nights" som släpps senare i år. Där kan du bland annat njuta av de härliga B-sidorna "Nervous", "Hide And Seek" och "Goodbye Song". Dessutom ingår bonusspåren "Don't Wanna Lose This Groove", en "mashup" med Madonnas "Into The Groove", samt "Begin To Spin Me Round", en mashup med Dead Or Alives "You Spin Me Round (Like A Record)". Som om inte det vore nog så finns även ett par tidigare outgivna låtar med.

Jag kommer aldrig att tröttna på detta underbara album. "Neon Nights" är ett måste för alla pop- och discofans där ute!

Låtlista till "Neon Nights":

1. Put The Needle On It
2. Creep
3. I Begin To Wonder
4. Hey! (So What)
5. For The Record
6. Mighty Fine
7. On The Loop
8. Push
9. Mystified
10. Don't Wanna Lose This Feeling
11. Vibe On
12. A Piece Of Time
13. Who Do You Love Now?
14. It Won't Work Out
15. Come And Get It (Sebastian Krieg Remix)



Spana gärna in mina övriga recensioner.