30 oktober, 2007

Recension: Den Harrow - Day By Day (1987)

Under åttiotalet så erövrades de europeiska nattklubbarna av den italienska artisten Den Harrow. Den, vars riktiga namn är Stefano Zandri, var från början fotomodell. Det enda problemet var att han inte kunde sjunga speciellt bra. Så istället fick amerikanen Tom Hooker stå för sången på skivorna medan Stefano mimade till hans röst.

Den Harrow lyckades lura fansen och blev en stor stjärna, i alla fall under ett par år. 1986 släppte han sin allra största hit "Catch The Fox", som även klättrade upp till plats sexton på svenska topplistan. Året därpå kom albumet "Day By Day" som även det blev en succé i Europa.

Jag förälskade mig i Den Harrow första gången jag hörde "Catch The Fox" och var självklart tvungen att införskaffa albumet "Day By Day". Hela skivan består av synthig italodisco och innehåller även singlarna "Don't Break My Heart", "Day By Day" och "Tell Me Why". Det elektroniska soundet i kombination med Dens coola look är oslagbar och får en nästan att tro att man befinner sig på ett glamouröst diskotek i åttiotalets Rom.

Den Harrows bluff avslöjades så småningom, men det var inte slutet på hans karriär. Den började i stället ta sånglektioner och sägs ha sjungit själv på sina skivor sedan 1991. Han är fortfarande aktiv inom musikbranschen och gör mängder av spelningar och TV-framträdanden.

Oavsett vad man tycker om Den Harrows bluff så kan man inte förneka att musiken är fantastisk. "Day By Day" tillhör mina favoritalbum och är det perfekta exemplet på hur riktig italodisco ska låta! Min personliga favorit på albumet är den vackra "Don't Break My Heart". Även "Catch The Fox", "Day By Day", "Dangerous" och "Energy Rain" tillhör mina personliga favoriter.

Låtlista till "Day By Day":

1. Day By Day
2. Don't Break My Heart
3. Catch The Fox
4. Don't Forget (To Buy This Record)
5. Dangerous
6. Tell Me Why
7. Energy Rain
8. Hold On Tight
9. High Dee Ho



Spana gärna in mina övriga recensioner.