14 oktober, 2007

Recension: Theme Hospital (1997)

I förrgår satt jag och sorterade mina gamla datorspel och fick en plötslig längtan efter att spela det klassiska spelet "Theme Hospital", utvecklat av Bullfrog Productions och utgivet 1997 av Electronic Arts.

Spelet tog en minut att installera så jag var snabbt i gång. "Theme Hospital" går ut på att inreda ett sjukhus, anställa personal och se till att sjukhuset sköts så bra som möjligt. Patienterna som kommer lider av diverse påhittade sjukdomar med namn som gelésyndrom, revbensspjäll, sjuttiotalssyndrom och turistmage.

Det bästa av allt är att "Theme Hospital" tio år senare fortfarande är lika underhållande som när det kom. Grafiken fungerar också. Pigga och ljusa färger gör att man blir glad av att spela och tiden bara rinner i väg. Det enda jag har att klaga på är de föråldrade könsrollerna. Det finns inga kvinnliga läkare eller manliga sjuksystrar och receptionister i spelet.

Men har man överseende med könsrollerna är "Theme Hospital" ett riktigt bra spel som är lätt att hitta billigt på auktionssidor som Tradera. Man tröttnar aldrig på spelet, det går att spela om och om igen. Förresten, en charmig detalj i spelet är receptionisten som i högtalarna ropar ut knäppa saker som: "Vi ber er att inte mata ohyran, tack!"

Spana gärna in mina övriga recensioner.