21 mars, 2010

Dödshjälp - Ja eller nej?

Dödshjälp är något som har diskuterats i alla tider, men de senaste veckorna har ämnet uppmärksammats extra mycket i media. Och det är svårt att inte beröras av de historier från personer som önskar avsluta sina liv på grund av svår sjukdom. Det är oerhört svårt att bestämma sig för var man står i frågan, men jag tror i alla fall att jag är för aktiv dödshjälp.

Det är förstås otroligt viktigt att det hela utreds ordentligt och att det inte finns någon annan utväg. Det är omöjligt för oss friska människor att förstå hur det känns för dessa personer när vi själva inte sitter i deras situation. Men jag har även full förståelse för att många inte vill diskutera frågan. Döden är ju något som vi, mig själv inräknad, gärna blundar för eftersom det är jobbigt att tänka på.

En sak som jag har tänkt mycket på är att vi människor tycker att det är helt okej att "avliva" djur så att de ska slippa lida, men när det kommer till våra medmänniskor ser det annorlunda ut. Vissa tycker kanske att det låter galet att jämföra människor med djur, men det tycker inte jag. Djur är också varelser med känslor som förtjänar empati.

Men det finns förstås både för- och nackdelar med dödshjälp. Hursomhelst så är detta en väldigt viktig fråga som behöver diskuteras ännu mer än vad den gör i dag. Vad står du i denna fråga? Skriv gärna och dela med dig av dina tankar.



Bimbo Boy
www.bimboboy.com