15 mars, 2010

Oscarsgalan 2010

Var det någon mer än jag som var uppe hela natten för att se den åttioandra Oscarsgalan på TV förra veckan? Jag har sagt det förr men jag säger det igen: Jag älskar denna show! Vissa tycker säkert att galan är pretentiös och det må så vara, men jag tycker fortfarande om den. Hela kvällen är så magisk på något vis!

Det är så glamouröst och spännande att följa stjärnorna in på röda mattan och sedan försöka urskilja dem i publikhavet. Och jag älskar att de visar klipp från klassiska filmer eller hyllar gamla filmstjärnor från 30-50-talet med hedersstatyetter. Jag kan aldrig hålla tillbaka tårarna när folk håller sina tacktal.

Extra kul var att man hyllade skräckfilmens hundraårsjubileum med ett montage! Fantastiska klassiker som "Friday The 13th", "Jaws", "The Texas Chainsaw Massacre", "Psycho", "The Shining", "Scream" och "Halloween" var förstås inkluderade. Även mindre kända skräckisar som "Leprechaun" skymtade förbi.

Något jag och skräckfilmsfans världen över reagerade på var att ungdomarna från "Twilight"-filmerna presentera montaget. Inget ont om filmerna i sig men "Twilight" är ju inte skräck på långa vägar. De filmerna är snarare fantasydrama.

Nåja, jag ser i alla fall redan fram emot nästa års gala! Gör du?