23 mars, 2010

Klassiska dödsfall i såpoperor

I dag skriver Aftonbladet en artikel om populära karaktärer i TV-serier som har dött. Man kan även rösta på det dödsfall man blev mest ledsen över. Jag som älskar klassiska såpoperor har förstås många minnen. Men sorgligast för mig var nog när Bimbo (Oyana Lugn-Rodriguez) i "Tre Kronor" dog i en bussolycka. Jag var bara elva år när det sändes men minns fortfarande hur effektfull den scenen var.

Även Karins (Marika Lindström) död i "Varuhuset" och Bobbys (Patrick Duffy) död i "Dallas" påverkade mig när jag för första gången såg dem på DVD, även om det senare dödsfallet visade sig vara en dröm. Sedan har vi förstås Sydneys (Laura Leighton), Kimberlys (Marcia Cross) och Brookes (Kristin Davis) dödsfall i "Melrose Place" som inte nämndes i artikeln.

Tänk vad dessa händelser har etsat sig fast i våra minnen. Livet är som en såpopera, folk kommer och går.



Bobby Ewing blir överkörd i "Dallas", 1985.

Bimbo Boy
www.bimboboy.com