13 mars, 2010

Melodifestivalen 2010 - Final

Vinnare av Melodifestivalen 2010 blev förre "Idol"-deltagaren Anna Bergendahl. Här hittar ni min topplista över kvällens bidrag. Nummer ett är bäst och nummer tio är sämst, enligt min smak. Jag har dessutom skrivit ner en kort recension av varje låt.

1. Eric Saade - Manboy: Detta var min absoluta favorit i kväll. Jag tror att Eric hade haft rätt bra chanser i Eurovision Song Contest.

2. Pernilla Wahlgren - Jag Vill Om Du Vågar: Det här är ingen vinnarlåt, den skulle nog aldrig funka ute i Europa. Men jag blir i alla fall väldigt glad av den söta poplåten och ser fram emot Pernillas nya album som släpps inom kort!

3. Darin - You're Out Of My Life: Darins vackra ballad har vuxit till en av mina favoritlåtar i årets tävling. Jag hoppas att det kommer ett helt nytt album med denna popkung inom kort!

4. Salem Al Fakir - Keep On Walking: Salem var lika underbar som förra gången han tävlade! Jag tror att Salems charmiga låt hade gått hem ute i Europa om han hade fått chansen.

5. Timoteij - Kom: Det här känns väldigt svenskt och hade också varit spännande att se i Eurovision Song Contest. Jag kan garantera att tjejerna får en riktig radiohit i sommar!

6. Ola - Unstoppable: Ola får min sjätteplats endast tack vare låten. Jag orkar fortfarande inte med hans sångröst. Det låter som att han är i målbrottet i refrängen. Låten är för svår för honom.

7. Anna Bergendahl - This Is My Life: Jag är inte ledsen över att Anna vann, hon är en värdig vinnare med sin underbara sångröst. "This Is My Life" har vuxit lite och visst är den vacker, men ingen riktig hit i mina öron.

8. Peter Jöback - Hollow: Även "Hollow" har vuxit lite sedan sist men den är på tok för trist för att vinna. Peter sjöng som vanligt helt underbart i kväll!

9. Jessica Andersson - I Did It For Love: Jessica är en fantastisk sångerska men jag hoppas fortfarande på att hon ska återgå till att göra lite tuffare popmusik istället för förutsägbara ballader som denna.

10. Andreas Johnson - We Can Work It Out: Nej, det här är fortfarande inte bra. Låten är supertrist och Andreas röst är för gnällig för min smak.

Bimbo Boy
www.bimboboy.com