18 oktober, 2008

Bokfrossa

Häromdagen köpte jag lite nya böcker, något som får mig på nästan lika bra humör som att shoppa skivor och filmer. Eftersom jag föredrar biografier blev jag överlycklig när jag fick tag på Charlotte Chandlers nya bok om min idol Ingrid Bergman. Jag började läsa boken i går och kan knappt lägga den ifrån mig. För mig kan klassiska filmstjärnor och deras livshistorier bara beskrivas med ett enda ord: magi.

En annan bok jag köpte var nyutgåvan av klassikern "Borta Med Vinden" skriven av Margaret Mitchell. Ni som känner mig vet att filmatiseringen från 1939 är min absoluta favoritfilm så självklart var jag tvungen att köpa boken också. Jag älskar omslaget på nyutgåvan där man ser Scarlett O'Haras vackra klänning som filmgudinnan Vivien Leigh så galant bar i filmen. Boken är väldigt tjock men "med Gud som mitt vittne" lovar jag att jag ska ta mig igenom den en dag.

Efter shoppingturen letade jag upp mormor på banken och visade upp böckerna för henne. Jag njöt av att se hur några äldre damer i bakgrunden nostalgiskt såg på mig då jag lyriskt babblade på om Ingrid Bergman och "Borta Med Vinden". Det så är kul att visa att dessa klassiker lever kvar även bland vissa av oss ungdomar.

Jag kan inte riktigt förklara varför, men jag får alltid en mysig känsla i magen när jag har shoppat böcker. Jag vet, jag är lite underlig.