11 januari, 2009

Dagens bloggare: Vanadesse

Dagens bloggare än ingen mindre än Vanadesse, eller Caroline Nilsson som hon egentligen heter. Jag har följt denna söta tjej ett bra tag nu och det är något med henne som alltid får mig på bra humör. Hennes blogg fokuserar mycket på design och inredning, men Vanadesse bjuder även på egendesignade prylar vilket ger bloggen en väldigt personlig prägel. Jag har fått äran att intervjua Vanadesse till min blogg.

Hur länge har du bloggat och vad var det som fick dig att börja?
Privat har jag bloggat i drygt ett och ett halvt år, men Vanadesse-bloggen fyller ett nu i februari. Bloggandet började som en rolig grej, för mina vänner att läsa, men efter ett tag kände jag att jag ville nå ut till en lite större grupp. Eftersom jag inte ville dela med mig för mycket av mitt privatliv till okända människor så inriktade jag mig på mina intressen, det vill säga design, inredning och framförallt det jag själv skapade. Vanadesse föddes!

Vad skriver du mest om i din blogg?
Tanken är att det ska vara en inrednings- och prylblogg, blandat med saker jag själv gjort. Dock blandar jag lite beroende på vad jag känner för. Jag bloggar även en del om mitt vardagsliv, skola, aktiviteter och liknande även om jag försöker låta bli att gå in på djupet. Det lämnar jag till min privata blogg.

Har du någon speciell målgrupp?
Jag försöker inrikta mig på de flesta grupper. Det verkar som att de flesta av mina läsare är från övre tonåren och upp till tjugofem, och de flesta är tjejer. Men det är blandat. Jag tycker att det är lika roligt att folk läser och kommenterar även om vi inte har samma intressen, eller bloggar om samma saker.

Vad är det bästa med att blogga?
Det bästa är definitivt att få feedback på det jag skapar och sakerna jag bloggar om. Både positiv och negativ kritik såklart. Det är jätteroligt att logga in och ha en massa kommentarer att svara på från söta läsare. Och så gillar jag verkligen att skriva, och det har jag alltid gjort.

Har du upplevt några tråkigheter i samband med bloggandet?
Jag har varit väldigt förskonad från tråkigheter när det till exempel gäller tråkiga och elaka kommentarer. Jag kan endast komma ihåg en enda tråkig kommentar som var helt tagen ur luften, då människan kallade mig rasist. Om jag inte minns fel så handlade inlägget om Eurovision Song Contest, och att det var för många bidrag och för mycket kompisröstning.

Andra tråkigheter är väl att jag ett tag kände mig tvungen att uppdatera eftersom pressen och statistiken blev så hög och kommentarerna blev för många för att svara på. Dock fick jag ta mig i kragen och påminna mig själv att bloggandet inte är ett tvång, utan det är något som ska vara roligt och givande.

Du gör ju även egna smycken som du visar upp i din blogg. Berätta lite mer om dem.
Just smycken har jag inte hållit på med speciellt länge. Jag håller fortfarande på att "lära" mig, men jag tycker att det är jätteroligt och hoppas på att bli bättre och mer avancerad. De smycken jag gjort är relativt enkla, men enligt min smak snygga.

Hur gör man om man som läsare vill köpa ett smycke?
Jag har fått förfrågningar från ett par personer som vill köpa smycken och även glas, men jag har aldrig sålt något hittills. Jag vill bli lite bättre först, men tanken är väl att de ska kunna köpas i framtiden. Självklart kan man fråga mig ändå, om man verkligen vill köpa ett så kan vi diskutera saken. Fråga kostar inget!

Var kommer namnet Vanadesse från?
Vanadesse är alviska och betyder Caroline, vilket är mitt riktiga namn. Lite lagom löjligt sådär, men jag tycker att det är snyggt haha!

Följer du några andra bloggar, i så fall vilka?
Jag följer en del bloggar, när jag känner för det. De flesta är mindre bloggar, och de handlar om olika saker. Jag följer några modebloggar och kändisbloggar, men gillar även livsstilsbloggar, musikbloggar och familjebloggar. Jag kikar även in på de stora bloggarna som Kenza, Stina-Lee och så vidare. Blondinbella tittar jag in på då och då men jag blir oftast irriterad eftersom vi inte är speciellt lika i våra värderingar, så jag försöker låta bli haha! Bimbo Boy följer jag självklart dagligen!

Finns det någon typ av bloggar du aldrig skulle läsa?
Egentligen inte. Jag brukar läsa allt möjligt, eftersom det är intressant med olika personligheter och åsikter, även om jag själv inte sympatiserar med dem. Däremot skulle jag aldrig ge en blogg mer publicitet än vad den förtjänar. Jag skulle aldrig ge till exempel en rasistisk blogg mitt besök om det skulle leda till att den sedan syntes på ett gynnande sätt i media.

Vad har du för intressen förutom bloggandet?
Som synes gillar jag att skapa saker! Jag gillar att umgås med mina vänner, min pojkvän, att shoppa och ha roligt på olika sätt. Jag älskar musik och försöker lära mig att spela gitarr. Det går väl inte sådär jättebra än, men det är mest eftersom jag tröttnar så snabbt och inte ger det tillräckligt med tid.

Slutligen, hur ser framtiden ut för dig och din blogg?
Framtiden vet jag inget om. Jag tar det som det kommer och har inga jättestora planer för bloggen. Självklart hade det varit roligt om den blev större, men det är inget jag direkt strävar efter. Jag är nöjd som det är nu och så länge jag är det så fortsätter jag. I övrigt så läser jag vidare till tandtekniker och hoppas på att ta examen om två och ett halvt år. Så småningom vill jag troligtvis flytta till Stockholm och leva livet som det kommer! Du vet, villa, Volvo, hund och barn haha!

Bimbo Boy
www.bimboboy.com