15 januari, 2009

Intervju med Ankie Bagger

En dröm har gått i uppfyllelse. Min stora idol Ankie Bagger har gjort comeback och jag har fått äran att intervjua henne till min blogg. Ankie slog igenom på åttiotalet med singlar som "Where Were You Last Night" och "People Say It's In The Air". Hon medverkade nyligen i TV-programmet "Du Är Vad Du Äter" och är nu aktuell med den nya discosingeln "Du Köper Aldrig Mig" som släpps på CD inom de närmsta veckorna!

Berätta lite om din uppväxt.
Jag bodde i Solna till jag var nio år, sedan flyttade vi till Sollentuna. Jag hade många järn i elden som barn. Jag började dansa balett redan som fyraåring, sedan blev det klassisk, jazz och fridans på Kulturama. Jag sportade mycket också, både gymnastik och en del friidrott.

Har du alltid sjungit?
Musiken har alltid funnits i vår familj. Pappa spelade dragspel och älskade storbandsjazz. Jag sjöng i kör och uppträdde både i skolan och hemma så fort jag fick tillfälle! Jag lyssnade otroligt mycket på musik, satt och sjöng till låtarna och lärde mig texterna snabbt. Jag mimade självklart till mina favoriter ABBA framför spegeln. När jag blev lite äldre lyssnade jag mycket på disco, soul, pop och rock. En tokig mix av diverse artister och grupper.

Jag började ta sånglektioner privat då jag var runt femton år gammal. Jag tog också kurser på Kulturama. Sedan började jag sjunga in demos för olika låtskrivare och i samband med det blev det turnéer som körtjej åt bland annat Dan Tillberg, Suzzies Orkester samt Lili & Susie.

Hur kom du i kontakt med Lili & Susie?
När jag flyttade till Sollentuna hamnade jag i samma klass som Susie och vi blev bästa vänner. Sedan gick vi i samma klass hela vägen upp i gymnasiet. Vi satt alltid hemma hos varandra och lyssnade på skivor och drömde om att bli sångerskor. Vi körade tillsammans en kort period med ett reggaeband.

Kort där efter fick Lili & Susie ett körjobb på TV tillsammans med sin bror Totte som spelade trummor i bandet som uppträdde där. Efter det fick tjejerna ett skivkontrakt av EMI som hade sett programmet. Jag fortsatte att köra och senare började jag även jobba permanent med Lili & Susie som körtjej. Vi hade sjukt roligt på våra turnéer! Massor med jobb och mycket folk kom till spelningarna. Det var en härlig tid.

Hur gick det till när du slog igenom som soloartist?
Jag körade ju på olika skivor, bland annat Lili & Susies, på skivbolaget Sonet. Efter ett tag fick även jag testa att spela in några låtar tillsammans med Ola Håkanson, Tim Norell, Anders Hansson och Alexander Bard. Det resulterade i att min första singel "People Say It's In The Air" blev en hit och sålde guld första veckan. Sedan fortsatte vi att spela in första albumet som också sålde guld ganska snabbt. Därefter blev jag Grammisnominerad och vi fortsatte att jobba tillsammans. Det var en fantastiskt rolig tid!

Vilken var den största skillnaden mellan att arbeta som solosångerska och som körtjej åt Lili & Susie?
Det var självklart otroligt roligt att få börja sjunga egna låtar! Den största skillnaden var ju att nu fick jag vara med och bestämma vad jag ville göra. Det var så roligt att få sitta tillsammans med låtskrivarna och testa sig fram och sätta upp egna shower på scenen med eget band. Men det var också lite ensamt. Ibland åkte jag runt på promotion själv och hade ingen att "bolla" med. Jag kände ibland att det hade varit kul att vara ett band eller åtminstone en duo. Tiden som körtjej var ju också ruskigt kul. Det var enklare, inte samma ansvar. Man gjorde sitt bästa och försökte få artisten att blomma.

Stämmer det att killar till och med kastade upp kalsonger på scenen när du uppträdde?
Ja, det flög upp många kalsonger på scenen varje konsert. Det blev en rolig grej till slut. Mina turnéledare brukade hänga upp alla kalsonger på långa rep på scenen då vi hade sista spelningen under turnén haha!

Vilken är ditt bästa respektive sämsta minne från musikkarriären?
Jag kan inte välja ett bästa minne, det var så många! Alla roliga turnéer i folkparker, på klubbar och diskotek i Sverige och utomlands. Roliga TV-jobb, folk man träffade, saker man lärde sig. Jag kan än i dag sakna att jobba tillsammans med Ola och gänget! Jag har inga direkta dåliga minnen. Jag var väl lite ung och mesig och vågade kanske inte alltid säga vad jag tyckte om saker och låtar ibland.

Hur kommer det sig att du lade av med musiken efter andra albumet?
Efter många år av turnéer och massor av jobb var jag ganska trött. Jag kände väl inte samma kick som tidigare. Vi jobbade också ganska länge med andra plattan men den blev lite splittrad och sålde inte lika bra som den första. Sedan när Ola och gänget jag jobbade tillsammans med startade sitt nya skivbolag Stockholm Records och jag var kvar med mitt skivkontrakt på Sonet kände jag att det var dags för en paus. Den blev dock längre än väntat. Jag blev även gravid under den vevan.

Hur ser ditt liv ut i dag?
Jag har ett härligt liv tillsammans med mina tre underbara barn Max, Filip och Molly, och min sambo Mattias. Jag jobbar mycket mycket med min tidning Frotté som jag och Gert Fylking med flera startade för sex år sedan. Där jobbar jag som skribent och intervjuar aktuella och intressanta personer. Jag och Mattias har också olika projekt på gång. Bland annat bygger vi en stor konferensbåt som blir klar i augusti. Sedan bygger vi hus i Thailand där vi också kommer att jobba med en del roliga events framöver.

Annars är det musiken som gäller! Jag jobbar ju med Susie och hennes produktionsbolag i dag. De har skrivit min nya singel "Du Köper Aldrig Mig". Vi kommer att fortsätta att jobba fram fler låtar och har som mål att släppa ett album framåt hösten.

Vi kunde för någon vecka sedan se dig i TV-programmet "Du Är Vad Du Äter". Vad var det som fick dig att söka till programmet?
Jag sökte inte! De hade ringt och tjatat en del innan jag tackade ja, men det var kul! Det fick mig faktiskt att ta tag i min träning igen. Jag som alltid tränat tidigare har efter mitt andra barn inte varit så aktiv på gymmet. Det blev en kick. Och som tävlingsmänniska behöver jag en sporre ibland. Dessutom vägde jag fem kilo för mycket och kände mig väl lite klumpig. Anna Skipper lärde mig att laga lite bättre och roligare mat också. Det var bra för jag tycker att det är så tråkigt att laga mat!

Du framförde ju din nya låt "Du Köper Aldrig Mig" i programmet. Kan du berätta lite mer om låten och det kommande singelsläppet?
Som sagt så har jag och Susie (Lili & Susie) pratat en hel del under åren om att jag ska komma igång med musiken igen. Jag har ju fått tillbaka den där sköna känslan då man längtar efter att stå på scenen. Susie och hennes produktionsbolag skrev den här låten till mig och den släpps nu i veckan till radio. Det är en flört med åttiotalet och man känner igen mig när man hör den. Man ska kunna köpa den snart också via min hemsida och på andra siter. Jag kommer nog till skivaffärerna snart också. Jag har ett skivbolag som sköter allt sådant.

Vad lyssnar du själv på för musik?
Allt som spelas på radion!

Vilken av dina egna låtar är du mest nöjd med?
Nya singeln såklart! Sedan gillar jag fortfarande "People Say It's In The Air" (så happy), "Where Were You Last Night" och "Bang Bang".

Jag har läst att det finns en del outgivna låtar med dig också, till exempel "Pinocchio" och "Paper Work". Tror du att de kommer att ges ut någon gång?
De låtarna kom ju inte med på någon platta men är bra låtar. Vi körde dom på live turnéerna. Men jag tror inte vi kommer att ge ut dom. Han som skrev de låtarna heter Patrik Henzel. En av hans låtar "It's You" är dock med på första plattan. En kanonbra ballad!

Finns det någonting du ångrar när det gäller din musikaliska karriär?
Jag ångrar att jag inte var lite tuffare och vågade ta för mig mer när jag var yngre.

Jag försöker själv slå igenom som artist. Har du några bra råd att ge om nöjesbranschen?
Skivbranschen ser så annorlunda ut i dag. En bra början är att veta vad man vill göra, vilken typ av musik och vem som kan vara ens målgrupp. Sedan bör man hitta en personlig touch. Man ska ju tampas med så många därute med samma visioner. Men framför allt gör det som känns bra för dig! Lyssna gärna på andra men inte för mycket!

Slutligen, vill du hälsa något till alla dina fans där ute?
Jag hoppas verkligen på att få komma ut och spela mycket framöver. Jag längtar efter att möta en glad publik igen, så jag hoppas att ni kommer! Stor kram.