23 juli, 2008

En pantertant har avlidit

Skådespelerskan Estelle Getty avled i går i sitt hem i Los Angeles. Hon blev åttiofem år gammal. Estelle är mest känd för att ha spelat Dorothys mor Sophia Petrillo i komediserien "Pantertanter". Serien, som heter "The Golden Girls" i original, sändes mellan 1985 och 1992 i USA och blev en stor succé världen över! I Sverige hade serien premiär först 1986.

Det känns så konstigt. Under 90-talet växte jag upp med "Pantertanter" då TV3 visade serien i repris. Jag såg den alltid hemma hos mormor och min favorit var den tankspridda Rose, spelad av Betty White. Jag tyckte att de var så söta och för mig som var rädd för att åldras symboliserade de något vackert. De visade att man kan ha kul trots att man är pensionär.

Det budskapet kommer att leva vidare trots Estelles bortgång.

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com