03 maj, 2008

Recension: Kylie Minogue - X (2007)

När jag först hörde Kylie Minogues singel "2 Hearts" på radio kände jag mig besviken. Det var hennes första singel på två år och så bjöd hon på en något trist rockkomposition. Men jag blev direkt på bättre humör när jag köpte det nya albumet "X". Innehållet, som till stor del består av fantastisk electropop och dancemusik, är betydligt starkare än comebacksingeln.

Vid första lyssningen kan "X" framstå som ett svårt och något platt album, men efter att ha lyssnat ett par gånger nynnar man snart med i låtarna. Jag fastnade direkt för det elektroniska mästerverket "The One" som doftar åttiotal. Även de sköna dancelåtarna "Speakerphone", "In My Arms" och "Wow" satte sig snabbt. Ett annat intressant spår på albumet är den sexiga "Nu-Di-Ty" där Kylie leker med orden som om de vore såpbubblor.

I den finstämda "No More Rain" kan man ana att Kylie har hämtat inspiration till texten från sin kamp mot bröstcancer, vilket gör att den känns ännu starkare. På iTunesutgåvan av albumet ingår discosensationen "Magnetic Electric" samt balladversionen av den vackra "White Diamond", titelmelodin till dokumentären med samma namn.

Via Kylies hemsida kan förresten få tillgång till bonusspåret "Rippin' Up The Disco" som definitivt är en av de bästa dancelåtarna på länge. Jag hade dock velat byta ut de småtrista "2 Hearts", "All I See" och "Cosmic" mot "King Or Queen", "Do It Again" och "Carried Away", som alla är B-sidor på singlarna släppta från "X".

Allt som allt är "X" ett av 2007 års absolut bästa popalbum. Det heta soundet blandat med de vackra melodierna är en oslagbar kombination. De något segare spåren vägs upp av de härliga upptempolåtarna. Mina personliga favoriter på albumet är "The One", "Wow", "Speakerphone", "Like A Drug" och "In My Arms".

Låtlista till "X":

1. 2 Hearts
2. Like A Drug
3. In My Arms
4. Speakerphone
5. Sensitized
6. Heart Beat Rock
7. The One
8. No More Rain
9. All I See
10. Stars
11. Wow
12. Nu-di-ty
13. Cosmic
14. Magnetic Electric*
15. Rippin' Up The Disco*
16. White Diamond*

Låtar markerade med * är bonusspår som inte finns med på alla utgåvor av albumet.



Spana gärna in mina övriga recensioner.