10 maj, 2008

Diskriminerar hundar varandra?

En man på mitt jobb sa en rätt intressant sak i veckan. Han jämförde människor med hundar och sa att hundar inte dömer varandra efter utseendet som vi människor gör. Det finns så många olika hundraser och ändå ser man aldrig en hund stöta bort en annan hund för att denne tillhör en annan ras. Jag tyckte att det var en jättefin tanke. Tänk om vi dömande människor kunde lära av hundarna. Då kanske världen skulle se bättre ut. Vad tror ni?

Dennis: "Du, visst är det väl tillåtet att ha med både förord och prolog när man skriver en bok?"
Immanuel: "Nej, straffet för sådant brukar vara att tvingas titta på femtimmarsversionen av Bergmans 'Fanny Och Alexander' tio gånger i rad utan kisspaus!"

Nu till något helt annat. Det är snart dags för Eurovision Song Contest och jag är som vanligt helt lyrisk av förväntan. Men jag har tänkt på en sak. Man hör alltid folk säga att de saknar orkestern i Eurovision Song Contest och Melodifestivalen. Är jag den enda som inte håller med? Jag som gillar elektronisk musik tyckte att det förstörde discolåtarna när de spelades av en orkester. Visst, nu för tiden finns det synthar i orkestrar också, men det blir ändå inte riktigt samma sak.

När jag följer en musiktävling vill jag höra soundet på låten exakt som det är tänkt att låta i stället för en billig orkesterkopia.