28 maj, 2008

Bort med stressen

Den senaste tiden har jag känd mig väldigt stressad. I och för sig har det mest bara hänt roliga saker, men jag är ändå försiktig. Jag har blivit utbränd förr och lärt mig att lyssna på min kropp. Dessutom har jag en lägre stresströskel än andra.

Jag kan även bli stressad över småsaker som att ha en massa mejl att svara på. Det är förstås roligt att få mejl, men när somliga ytliga bekanta blir sura över att jag inte svarar på en gång, eller att jag inte skriver tillräckligt långa svar. Jag tänker inte bränna ut mig för någon annans skull och kan inte folk respektera det är det deras problem. Det betyder inte att jag tycker mindre om personerna i fråga.

Jag har faktiskt blivit mycket bättre på att inte bry mig om vad andra tycker om mig. Jag har även blivit bättre på att prioritera bort saker och personer som gör mig stressad. Det har bidragit till att min självkänsla har ökat markant, men det hade inte fungerat utan mina närmaste vänner som stöttar mig och förstår att jag inte alltid är på topp.