22 maj, 2008

Eurovision Song Contest 2008 - Semifinal 2

Nu är den andra semifinalen av Eurovision Song Contest 2008 över och jag måste säga att det faktiskt var bättre låtar i den förra. Ukraina, Kroatien, Albanien, Island, Georgien, Danmark, Sverige, Lettland, Turkiet och Portugal var de sista länderna att gå till final. Jag är glad att mina favoriter klarade sig. Här nedanför hittar ni min lista över kvällens bidrag, där nummer ett är bäst och nummer nitton är sämst i mitt tycke.

1. Island: Jag bara älskar Euroband! De sjunger grymt bra och "This Is My Life" är en fantastisk dancelåt som jag redan har spelat sönder. Håll utkik efter deras debutalbum som innehåller sköna danceversioner av gamla Eurovisionklassiker. Deras framträdande i går var toppen och jag är glad att de gick till final.

2. Sverige: Jag har sagt det förr och jag säger det igen, Charlotte Perrelli och hennes discolåt "Hero" är en fantastisk kombination. Framträdandet var dock inte riktigt lika starkt som i den svenska uttagningen, men Charlotte lyckades ändå ta sig till final. Den här typen av musik kanske inte är så populär ute i Europa, men jag älskar den.

3. Ukraina: Den grymma sångerskan Ani Lorak gjorde ett fantastiskt framträdande i går och discolåten "Shady Lady" är fortfarande lika bra som första gången jag hörde den. Hennes sång lät dessutom nästan exakt som på skivan, vilket är ett tecken på stark sångröst. Denna låt kommer att gå långt i finalen.

4. Bulgarien: Deep Zone & DJ Balthazar gjorde ett grymt framträdande i går med den härliga klubblåten "DJ, Take Me Away". Hela paketet kändes modernt. Sångerskan hade dock kunnat sjunga lite starkare.

5. Malta: "Vodka" är en rätt skön partylåt, men takten hade gärna fått sänkas lite. Jag känner mig faktiskt lite stressad av att lyssna på den. Morena sjöng dock riktigt bra i går och bjöd på ett fartfyllt nummer.

6. Albanien: Olta Boka gjorde rätt bra ifrån sig i går även om sången inte var fullt så stark som jag hade hoppats. "Zemrën E Lamë Peng" är oavsett en riktigt vacker Eurovisionballad som kan ta sig långt i finalen.

7. Tjeckien: Jag vet att Tereza Kerndlová sjöng riktigt uselt i går, men jag kan inte låta bli att bli glad av den söta poplåten "Have Some Fun". Jag har sjungit på den sedan jag hörde låten första gången, men den låter bättre på skiva. Tereza hade kanske fått en bättre placering om hon hade haft en starkare sångröst.

8. Vitryssland: Ruslan Alehno är charmig och "Hasta La Vista" är efter ett par lyssningar en riktigt härlig poplåt. Det hela faller dock på att Ruslan sjöng dåligt i går. Jag har dessutom lite svårt för nödrimmen i refrängen. Även här kommer jag att hålla mig till studioversionen.

9. Schweiz: Sockersöta Paolo Meneguzzi sjöng riktigt bra i går och "Era Stupendo" har vuxit sedan jag hörde den första gången. Låten är dock för anonym för att vinna. Jag gillar dock att låten byter tempo någonstans i mitten.

10. Georgien: "Peace Will Come" är en rätt typisk Eurovisionballad med fredstema som tyvärr inte sticker ut. Diana Gurtskaya sjöng helt okej i går, men inte tillräckligt bra för att vinna. Versen och bryggan är dock riktigt bra.

11. Ungern: Csézy sjöng tonsäkert även om det är något i hennes röst som inte känns helt hundra. "Candlelight" är dock en söt ballad som jag har lyssnat en del på sedan jag köpte skivan. Jag gillar den, men den är ingen vinnare.

12. Danmark: Simon Mathew sjöng riktigt bra i går, men den trista "All Night Long" är alldeles för platt. Det händer liksom ingenting.

13. Portugal: Vânia Fernandes levererade ett väldigt starkt och känslosamt nummer i går. Jag har dock hört balladen "Senhora Do Mar" ett par gånger och tycker fortfarande inte att den är speciellt kul.

14. Cypern: Jag gillade själva dansnumret och Evdokia Kadis kläder. Men själva låten "Femme Fatale" är så osammanhängande. Jag förstår ingenting av den.

15. Turkiet: Gruppen Mer Ve Ötesi levererade helt okej i går, men rocklåten "Deli" är platt och tråkig.

16. Litauen: Den musikaldoftande balladen "Nomads In The Night" är rätt charmig och skulle passa bra i en Andrew Lloyd Webber-musikal. Tyvärr faller den på att Jeronimas Milius stundtals sjunger falskt. Han är dock rätt bra på de högre tonerna.

17. Makedonien: Vrcak & Adrian gjorde ett helt okej framträdande i går även om R&B-låten "Let Me Love You" inte alls är min stil. De får ett plus för de coola dansarna i bakgrunden.

18. Lettland: Pirates Of The Seas dancelåt "Wolves Of The Sea" är skriven av svenskar och har ratats av svenska Melodifestivalen. Jag förstår varför. Den känns som något Dr. Bombay lämnade kvar på nittiotalet. Dessutom sjöng de riktigt dåligt.

19. Kroatien: Vad ska man säga om Kraljevi Ulice & 75 Cents? De sjunger bra och det finns säkert väldigt många som älskar den här typen av musik, men "Romanca" säger mig ingenting. Tråkigt, tråkigt, tråkigt! De får ett plus för den sjuttiofemåriga rapparen. Han är så söt.