04 maj, 2008

Mobbningsmaraton

Är det bara jag som har tröttnat på Calle och Alex Schulmans mobbning av artisten Brolle? Det hela började med den så kallade SMS-skandalen i TV-programmet "Körslaget". Sedan dess har bröderna Schulman flera gånger skrivit elaka blogginlägg om Brolle på sin hemsida. Det är skrämmande att se läsarnas kommentarer där de öser ur sig elakheter om artisten. Visst kan man fråga sig om inte Brolle gjorde en lite för stor sak av SMS-skandalen, men räcker det inte med mobbningen nu?

Som offentlig person får man räkna med att få en del skit, alla har ju rätt till sin åsikt, men någon måtta får det vara. Jag kan själv skriva om artister, men då handlar det om konstruktiv kritik om deras musik. Det skulle aldrig falla mig in att gå till personangrepp eller att göra en följetong av att hänga ut någon. Bröderna Schulman har blivit kända genom bloggmobbning och jag hoppas att jag inte är den enda som har tröttnat

Det är otroligt barnsligt av två vuxna människor att offentligt håna en annan person. De tänker inte på den utsatta eller på vilka signaler det sänder ut till andra människor. Det har lett till att bloggosfären har svämmat över med imitatörer som ägnar sig åt att vara elaka för att locka besökare till sina bloggar. Men säger man något om det är man bara en torrboll som inte kan tåla skämt.

En annan sak som är underlig är att Aftonbladet skrev mängder av artiklar om mobbningen av Brolle samtidigt som de publicerade bröderna Schulmans artiklar om honom. Då bidrar de ju också till mobbningen. Man behöver inte gilla alla människor, men man behöver inte heller håna dem. Känd eller inte, visa varandra lite respekt!