19 maj, 2008

I morgon smäller det!

I morgon är det äntligen dags för den första semifinalen av Eurovision Song Contest 2008. Som jag har längtat! Jag har älskat Eurovision Song Contest ända sedan jag var liten och försökte sjunga med till klassiker som "Ne Partez Pas Sans Moi", "Aprés Toi" och "Poupée De Cire, Poupée De Son".

Det är inte bara den ofta kitschiga musiken som lockar mig utan även själva TV-produktionen. Det är en oförklarlig känsla att nästan hela Europa ser på ett och samma program. Jag drömmer om att själv få tävla i Eurovision Song Contest en dag, gärna för något annat land än Sverige.

Mina favoriter i årets tävling är Island, Sverige, Ryssland, Slovenien, Andorra, Grekland, Ukraina och Armenien, men det kan förändras när jag har hört dem live. Jag håller självklart tummarna för Charlotte Perrelli och hennes discolåt "Hero". Det kan i alla fall inte gå sämre än förra året. Jag kommer att recensera varje deltävling i bloggen, låt för låt, så det kommer alltså bli en massa Eurovision i min blogg framöver!

Semifinal 1: Tisdag den 20 maj, 21.00 på SVT 1.

Semifinal 2: Torsdag den 22 maj, 21.00 på SVT 1.

Final:
Lördag den 24 maj, 21.00 på SVT 1.