02 augusti, 2008

Ja till Pride

I dag ägde Prideparaden rum i Stockholm med femtiotusen deltagare. Jag var inte där, Pride är inte riktigt min grej. Men jag tycker att det är ett väldigt viktigt evenemang. Samtidigt hör man vissa klaga över hur Pride förstör för HBTQ-personer. Nyligen läste jag något i en homosexuell killes blogg som gjorde mig riktigt arg:

"Pride skapar fördomar om homosexuella. Det enda folk minns från festivalen är überfjollor, läderbögar, butchflator och dragqueens i rosa peruker."

Ja, vissa bögar är fjolliga, vissa flator är butchiga, vissa dragqueens klär sig i rosa och vissa bögar gillar läder. Betyder det att dessa personer är sämre än andra? Och att de ska uteslutas från Pride bara för att vissa påstår att de ger HBTQ-personer "dåligt rykte"?

Nej, det vore lika dumt som att förbjuda heterosexuella män att dricka öl och se på fotboll för att det skulle ge män "dåligt rykte". Det finns ingen som helst logik i att försöka anpassa människor efter sina egna fördomar. Alla har rätten att vara sig själv, även om det råkar stämma in på en stereotyp, vad det nu innebär.

Många ser mig som en bögstereotyp eftersom att jag är rätt feminin till sättet, gillar rosa, lyssnar på discomusik och älskar klassisk film. Men jag har inte valt att bli kallad stereotyp eller att ses som norm för homosexuella män. Jag är bara mig själv och det är min rätt!

Självklart tycker jag att det är viktigt med mångfald, framförallt i media. Men det betyder inte att vi som anses vara stereotyper inte ska få ta plats. Det vore att sänka sig till homofobernas nivå. Så sitt inte hemma och gnäll över att Pride ger en felaktig bild av HBTQ. Åk dit och visa upp dig själv istället! Visa att det finns fler typer av HBTQ och att vi alla är lika mycket värda.

Den vanligaste kommentaren jag får höra är: "Varför måste ni ha en egen festival? Vi firar ju inte att vi är heterosexuella." Jag tror att det sticker i ögonen på många att HBTQ-personer inte anpassar sig efter heteronormen. Många tror att vi försöker göra oss märkvärdiga, men så är inte fallet.

I alla tider har homosexualitet varit något fult och än i dag råkar HBTQ-personer ut för mobbning, hot och våld. Pride är ett tillfälle då man kan fira att man inte längre behöver gömma sig. De som gnäller skulle nog inte vilja byta med oss och ta all diskriminering vi utsätts för i samhället.

Sedan kan jag hålla med om att evenemanget alltid kan förbättras och fokusera ännu mer på grundmålet, att skapa öppenhet. För i Sverige delar man just nu upp Pride genom att stänga in festområdet i en liten inhägnad park där inträdesavgiften är extremt dyr.

Sedan har man det billigare alternativet Pride House i en annan del av staden där de flesta av föreläsningarna äger rum. Och slutligen har man en parad där allmänheten får titta på. Det blir nästan som en slags cirkus där HBTQ-personer betraktas under en enda dag. I mina ögon hade det varit bättre att blanda allt.

Varför gör man inte Pride till en folkfest som på andra ställen i Europa, där hela festivalen hålls mitt i stadens centrum? På så sätt skulle man få bort segregationen och HBTQ-personer skulle bli mer accepterade.

Det borde dessutom vara gratis inträde och man borde fokusera lite mer på föreläsningar och information. Titta bara på hur oupplysta folk är om transpersoner, den grupp som tyvärr kommer i skymundan när man diskuterar HBTQ-frågor. Det finns säkert praktiska orsaker till att Pride ser ut som det gör, men det tål att diskuteras vidare.

Men faktum kvarstår att Pride fortfarande är ett viktigt evenemang som uppmärksammar HBTQ-frågor, framförallt i media. Det gäller bara att göra något riktigt bra av det och därför måste framförallt vi inom HBTQ-världen komma överens. Att börja hacka på så kallade "stereotyper" löser ingenting!

Jag kan inte heller identifiera mig med precis allt jag ser i Prideparaden, men det betyder inte att det jag ser är "dåligt" eller att det ska anpassas efter just mig. Som sagt, det finns plats för oss alla!

Snälla, innan ni kommenterar, läs även mina tidigare blogginlägg om samma ämne:
Homofobins många ansikten
Rätten att få vara sig själv
Den typiska homofoben