10 augusti, 2008

Veckans diss: TV-reklam

Jag hatar verkligen reklam. I alla fall på TV. Det förstör hela min TV-upplevelse. Förutom att avbrotten hackar sönder det man tittar på så är ljudnivån ofta högre på reklaminslagen är på själva programmet. Så man får sitta och höja och sänka ljudet för att inte få huvudverk. Det här är ett riktigt i-landsproblem, jag vet, men strunt samma. Jag tittar nästan aldrig på TV längre på grund av reklamen.

Jag som älskar TV-serier och filmer köper allt på DVD i stället. Men mycket nytt finns ju inte utgivet ännu och då tvingas jag genomlida eländet. Dessutom verkar reklamavbrotten bli längre och längre för varje år som går. Jag förstår att det kostar att köpa in serier och filmer, men det ska inte behöva gå så långt att man glömmer vad det är man tittar på som följd av reklamavbrottens längd.

Jag hoppas att de svenska TV-kanalerna tar sitt förnuft till fånga och lyssnar på tittarnas kritik. Korta ner reklamavbrotten och fixa till ljudnivåerna så att man inte får en chock varje gång det blir reklam.