21 augusti, 2008

Kylie Minogue + Dannii Minogue = ABBA

Att jag älskar ABBA är ingen hemlighet, men nu ska även mina stora idoler Kylie och Dannii Minogue göra en cover av ABBA:s hit "The Winner Takes It All" från 1980. I vanliga fall avskyr jag när folk gör covers på ABBA-låtar. Det känns så klyschigt och uttjatat, för att inte tala om alla fåniga svenska hyllningsgalor där samma alltid artister uppträder. Ingen kommer ju upp i ABBA:s klass!

Men i detta fall är jag faktiskt riktigt nyfiken! Jag hoppas dock att systrarna Minogues version inte är allt för lik originalet. Ska man göra en cover av en känd låt så bör man göra om den lite, annars blir det lätt tråkigt. Jag hoppas på en skön dance-, disco- eller electroversion av låten. Exempel på bra ABBA-covers är de låtar gruppen Erasure gjorde på sin EP "ABBA-esque" 1992. Kylie och Danniis version av "The Winner Takes It All" kommer att vara ledmotiv till den nya brittiska komediserien "Beautiful People" som har premiär senare i år.

Andra bloggar om: , , , , , , , . SvD, Aftonbladet.

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com