05 november, 2008

Valet är som en såpa

Jag har gäspat mig genom dagen. Diana och jag fastnade framför valvakan på Kanal 5 i går och det blev rätt sent. Jag är vanligtvis inte intresserad av partipolitik men det amerikanska valet har jag av någon konstig anledning följt. Kanske är det för att det hela känns så överdrivet, lite som en dokusåpa. När amerikanska politiker håller sina patriotiska tal blir det nästan pinsamt och pretentiöst och det är kanske det som gör det så underhållande?

Något jag irriterar mig på är att de nästan alltid blandar in Gud i sina tal. Jag har inget emot religion så länge det inte missbrukas för att göra andra illa, något man tyvärr ofta får erfara som homosexuell, men jag tycker att politiker som ska representera ett helt land bör vara försiktiga med att blanda religion med politik. På så sätt når de ut till fler personer och utesluter inte de medborgare som inte är kristna.

Jag är dock glad att Barack Obama vann istället för den konservative John McCain. Det räcker med att titta på var de står i krigs-, abort- och HBT-frågor för att förstå att Obamas politik är mer sympatisk. Om han sedan lever upp till sina löften är en helt annan sak. Politiker har ju en förmåga att lova saker de inte kan hålla. Men som sagt, man vet aldrig. Låt oss i alla fall hoppas att denna valsåpa leder till fred och kärlek för oss alla.

Andra bloggar om: , , , , , , , . Aftonbladet, Dagen, SvD, DN, Aftonbladet, Dagen.

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com