28 april, 2009

Datorspelsnostalgi - Peka och klicka

Ja, jag erkänner, jag är en nörd! Jag har de senaste veckorna varit helt fast i gamla PC-spel från åttio- och nittiotalet. Jag tycker att det är så spännande att se hur man gjorde spel förr i tiden, och jag får flashbacks från barndomen.

Jag är speciellt förtjust i äventyrsspel från början av nittiotalet, så kallade peka-och-klicka-spel. Det är så roligt med alla unika karaktärer, vackra miljöer och spännande äventyr. Jag lever mig alltid in i spelen så det är lika tråkigt varje gång man har klarat ut dem, jag liksom saknar karaktärerna.

Extra kul är de spel med röster, det gör att man får mer känslor för karaktärerna. Jag är ju väldigt intresserad av historia så att studera gammal spelgrafik passar mig perfekt! Några av dessa gamla spel går att ladda ner helt gratis och lagligt på ScummVM.

Där finns även gratisprogrammet med samma namn som man behöver för att spela vissa av spelen på nyare datorer. Tack vare det programmet kan jag även spela dessa spel på min Mac. Vilka spel spelade du som barn?

Tips på klassiska spel till PC:

Beneath A Steel Sky (1994)
Broken Sword: The Shadow Of The Templars (1996)
Broken Sword II: The Smoking Mirror (1997)
Flight Of The Amazon Queen (1995)
Full Throttle (1995)
Indiana Jones And The Last Crusade: The Graphic Adventure (1990)
Indiana Jones And The Fate Of Atlantis (1992)
Inherit The Earth: Quest For The Orb (1994)
Loom (1990)
Lure Of The Temptress (1992)
Monkey Island 2: LeChuck's Revenge (1991)
Sim Tower (1994)
Simon The Sorcerer (1993)
The Curse Of Monkey Island (1997)
The Dig (1995)
The Legend Of Kyrandia (1990)
The Secret Of Monkey Island (1990)
Theme Hospital (1997)
Titanic: Adventure Out Of Time (1996)
Touché: The Adventures Of The Fifth Musketeer (1995)

Följ mig på Facebook, Twitter, Instagram och YouTube för ännu fler inlägg ur mitt liv. Du hittar även mer information om mig på DennisAlexis.com.