13 april, 2009

Recension: Pernilla Wahlgren - Pure Dynamite (1987)

1987 släppte sångfågeln Pernilla Wahlgren sitt tredje studioalbum, denna gång på det populära skivbolaget Sonet. Jag kom över albumet på CD först sommaren 2000 och föll direkt för den sköna blandingen av pop, dance och synthig disco.

Från albumet släpptes "I Need Your Love", "Running For Cover", "Everytime When We're Together" och "Pure Dynamite" som singlar. Både albumet och singlarna blev framgångsrika på de svenska listorna. 1987 är mitt favoritår när det kommer till musik och "Pure Dynamite" representerar verkligen min smak. Även Pernillas tuffa look från den här perioden tilltalar mig väldigt mycket.

Under denna period promotade Pernilla singlarna i TV-program som "Solstollarna" och "Jacobs Stege". Det sägs också att hon förhandlade med hitmakarna Stock Aitken Waterman om en utlandslansering och enligt Pernilla själv skulle hon ha gett ut discolåten "I Should Be So Lucky". Låten gick dock till Kylie Minogue och Pernilla satsade istället på familjelivet. Men visst hade det varit häftigt om Pernilla hade lanserats i resten av världen?

Pernilla fick istället möjligheten att samarbeta med Sveriges svar på Stock Aitken Waterman, nämligen låtskrivartrion Tim Norell, Ola Håkansson och Alexander Bard. De skrev "Everytime When We're Together" och "Only Your Heart" till albumet. I övrigt skrevs de flesta av låtarna av Pernilla själv tillsammans med den dåvarande pojkvännen och dansaren Emilio Ingrosso.

Det finns inga dåliga låtar på detta sommardoftande album. Till och med balladerna håller hög klass. Utöver de fantastiska singlarna är mina favoriter från albumet "Love Is An Art", "Only Your Heart" och "Stuck Together". Men som sagt, jag älskar alla låtarna. "Pure Dynamite" är en av de bästa popskivorna någonsin och kommer alltid att tillhöra en av mina absoluta favoriter!

Låtlistan till "Pure Dynamite":

1. Love Is An Art
2. Stuck Together
3. Running For Cover
4. Pure Dynamite
5. Love Is Coming Our Way
6. I Need Your Love
7. Every Time When We're Together
8. All Alone
9. Only Your Heart
10. I Am Changing

Spana gärna in mina övriga recensioner.