29 april, 2009

Konsten att vara oanträffbar

I dagens samhälle ska alla vara konstant anträffbara. Jag tycker visserligen att det är väldigt kul med teknik som mobiltelefoner och diverse Internettjänster, men samtidigt så är jag noga med att tänka på hälsan. Jag blir i perioder väldigt stressad och då är det viktigt att få vara oanträffbar. Jag brukar minska stressen genom att stänga av ljudet på mobiltelefonen och att undvika chattprogram som MSN. På Facebook accepterar jag till exempel bara förfrågningar från folk som jag har bra kontakt med och inte personer som jag bara har chattat med ett fåtal gånger.

Det tråkiga är dock att somliga blir sura eller tar det personligt när man är oanträffbar. Förr så fick jag dåligt samvete om jag inte svarade varje gång någon hörde av sig men nu för tiden är jag bättre på att prioritera. Om folk tar illa upp så är det deras problem, man behöver faktiskt inte vara anträffbar hela tiden. Självklart så blir jag väldigt glad för e-mail och liknande men det är jobbigt att känna sig tvungen att svara på en gång, speciellt när man inte mår så bra. Det betyder ju inte att jag tycker mindre om dem.

Ett annat tecken på att pressen över att alltid vara anträffbar har ökat är behovet av att avslöja så mycket som möjligt om sig själv på nätet. Allt oftare läser man om personer som har råkat ut för tråkigheter efter att ha avslöjat lite för mycket i sina bloggar eller på Facebook. Man måste ju tänka lite logiskt. Det finns mycket om mig som jag inte vill att folk ska veta och man får avväga vad man låter andra se. På Facebook kan man till exempel ställa in så att bara ens närmaste vänner ser ens humörstatus, något många inte känner till.

Det viktigaste är att man gör det som känns bäst för en själv, men det skadar inte att tänka efter några gånger innan man börjar publicera saker om sitt privatliv på Internet. Det kan användas emot en. Det är också väldigt viktigt att inte glömma bort sig själv och sin hälsa i dessa tider av mikrobloggande och SMS-bombande. Att tänka efter innan man tar någons tystnad personligt är också viktigt, något jag själv försöker jobba på.

Så, kära vänner, oroa er inte om jag dröjer med att svara då ni skriver. Jag tycker inte mindre om er för det, det betyder bara att jag värnar om min hälsa. Jag svarar så fort jag har tid och ork.

Bimbo Boy
http://www.bimboboy.com