11 april, 2009

Recension: Silent Hill (2006)

Skräckfilmen "Silent Hill" från 2006 är baserad på TV-spelet med samma namn. Vi får följa Rose (Radha Mitchell), vars adoptivdotter Sharon (Jodelle Ferland) går i sömnen och skriker ut "Silent Hill".

Det visar sig att Silent Hill är en övergiven spökstad och Rose bestämmer sig för att ta med Sharon dit i hopp om att hjälpa sin dotter. Istället tappar hon bort Sharon och tvingas kämpa mot diverse demoner för att lösa stadens gåta.

Jag har aldrig spelat "Silent Hill"-spelen så jag kan inte avgöra om filmen följer dem, men jag känner igen en bra film när jag ser en. Skådespelarna är bra, speciellt Radha Mitchell, samt Alice Krige i rollen som sektledaren Christabella. Ett stort plus för de häftiga specialeffekterna och den vackra musiken komponerad av Akira Yamaoka.

Man har verkligen lyckats skapa en kuslig och otrygg atmosfär i "Silent Hill", det hela känns som en mardröm och det är ett gott betyg för en skräckfilm. Det enda minuset är att handlingen kan vara lite rörig och osammanhängande första gången man ser den, det är liksom svårt att hänga med i upplösningen. Därför kan det vara bra att se om filmen någon gång för att upptäcka nya saker.

Utan att avslöja för mycket kan jag säga att den läskigaste scenen helt klart är den med de ansiktslösa sjuksystrarna. Jag rekommenderar helt klart alla skräckfilmsälskare att se "Silent Hill".



Spana gärna in mina övriga recensioner.