12 februari, 2009

Abort upprör fortfarande

I Aftonbladet kan man i dag läsa att Lili Päivärinta, från Lili & Susie, gjorde abort för några år sedan. Jag har inga invändningar mot hennes beslut, det är upp till var och en, utan är mest förvånad över att abort fortfarande upprör så många.

Flera av kommentarerna till artikeln är riktigt skrämmande. Vissa kallar till exempel Lili för egoist för att hon väljer att hellre jobba med djur än att skaffa barn.

"Jag har valt att inte ha barn för annars skulle jag inte kunna jobba för djuren som jag gör. Djuren är mina barn. Ska man ha barn ska man ju verkligen vilja ha barn. Men om jag känner som jag känner är det inte rätt. Jag kan inte göra ett val som jag inte vill. Det är ju ett tråkigt beslut så klart och just då blir man ledsen men sedan när det får sjunka in känns det okej. För jag känner mig själv och vad jag vill."

Vad är så upprörande med det? Det finns massor av människor som väljer att prioritera annat framför att skaffa barn. Någon skrev att man borde använda kondom om man nu inte vill ha barn, vilket är sant, men det är ändå ingen garanti för att inte bli gravid. Och hur vet läsarna om Lili gjorde det eller inte?

Någon skrev även att Lili borde sterilisera sig om hon nu inte tänker skaffa barn för att slippa göra abort. Tänk om hon vill ha barn i framtiden? Då går det inte att ångra.

Det är bättre att göra abort om man inte vill ha barn än att sätta ett oönskat barn till världen. Sedan är det nästan en synd att inte vilja skaffa familj för så fort man yttrar sig om det blir man antingen kallad egoist eller utsatt för övertalningsförsök som: "Så kände jag också när jag var ung, men du kommer att ändra uppfattning när du blir äldre!"

Jag vill personligen inte ha barn, i alla fall inte som jag känner nu. Det kanske förändras i framtiden men då ska det vara mitt eget beslut! Jag har många gånger fått skumma kommentarer när jag har berättat det.

Vissa påstår att det är meningen med livet att skaffa barn. Det får man ju tycka om man vill, men jag förstår inte hur man kan tala om för någon annan vad meningen med dennes liv är.

Meningen med mitt liv är definitivt inte att skaffa barn. Jag har andra prioriteringar och det gör inte mig till en sämre människa. Det viktigaste är att man gör det som känns rätt för en själv. Folk borde lära sig respektera att alla inte tycker och känner lika.

Hur Lili Päivärinta kände sig inför beslutet att göra abort kan vi inte veta efter att läsa en artikel i kvällspressen. Vi har inte heller med hennes privatliv att göra.

Jag tycker i alla fall att hon är underbar som kämpar för djurens rätt och modig som vågar tala om att hon inte vill ha barn. Det är inte alltid så lätt i ett samhälle där alla ska följa strömmen.